ویژگی انواع روش‌های آبیاری

انواع روش‌های آبیاری گلخانه‌ از پارامتر‌های مهم برای رشد بهتر و مطلوب‌تر در زمان مناسب است. البته رسیدن مقادیر مناسب و زیادی آب به داخل ساختار گیاه، به فاکتور‌های زیادی بستگی دارد. نوع منطقه و میزان کشت و همین طور شرایط آب و هوایی به درصد آبیاری برای گیاهان در سازه گلخانه تاثیر می‌گذارد.

برای بهره‌مندی از یک سیستم استاندارد برای آبیاری، باید نوع طراحی را به شکلی که بتوان میزان دقیق آب را برای محصول به شکل روزانه تخمین زد. بنابراین بهره بردن درست از آب در یک زمانبندی مشخص در گلخانه، از ضرر و زیان احتمالی و جلوگیری از کاهش راندمان رشد گیاه می‌باشد.

به این صورت، با آبیاری درست و استاندارد برای گیاه، میزان تولید به شدت افزایش پیدا می‌کند. به این شکل، آشنایی با کشت گیاه، روش‌های متنوع برای آبیاری گلخانه‌ای به بهترین شکل انجام می‌شود.

البته جدای روش‌های آبیاری، زمانبندی برای انجام دادن آن نیز، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. گلخانه فضای بسته و سرپوشیده‌ای برای کشت گیاهان است و سودآورترین محصولات گلخانه‌ای را می‌توان در گلخانه تولید کرد. بسیاری از گلخانه داران، برای سود بیشتر، در نوع گیاه و کشت آن نیز دقت زیادی دارند.

ویژگی انواع روش‌های آبیاری

برای فرایند آبیاری، ابتدا باید روش‌های متناسب با آن را به کار بست.

انواع روش‌های آبیاری عبارتند از:

  1. آبیاری به شکل دستی
  2. آبیاری محیطی
  3. آبیاری به سبک سقفی
  4. آبیاری به کمک مه پاشی
  5. روش آبیاری قطره‌ای در گلخانه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

گلخانه

1. آبیاری به شکل دستی

از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین نوع آبیاری، آبیاری به شکل دستی است. این مدل از آبیاری، این روز‌ها طرفداران خود را از دست داده است. آبیاری سنتی، برای زمان حال و میزان آب ناکافی در جهان، انتخاب مناسب برای آبیاری نیست. چه برای اجرای سازه گلخانه و چه به صورت کشاورزی‌های سنتی، استفاده از آبیاری به شکل سنتی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

مشکلاتی که در آبیاری سنتی وجود دارد عبارتند از:

  • مقرون به صرفه نیست
  • غیر اقتصادی
  • هدر دادن زمان
  • درصد بازدهی بسیار اندک
  • هدر رفتن آب
  • کاهش میزان بازدهی در تولید
  • خارج شدن املاح و مواد مفید از خاک
  • رشد قارچ و انگل
  • رشد بیش از اندازه علف‌های هرز

این روز‌ها، در روش‌های سنتی کشاورزی، استفاده از آبیاری به شکل دستی، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

2. آبیاری محیطی

ساختار آبیاری محیطی، بیشتر برای گلخانه به صورت باغچه‌ای کاربرد دارد. البته بستر ثابت و مناسبی برای این مدل از آبیاری در ساختار گلخانه‌ای و باغچه‌ای وجود دارد. برای این مدل از آبیاری از دو لوله استفاده می‌شود که شامل:

  • لوله لی فلت
  • لوله پلی اتیلن
  • نازل پلاستیکی

در مورد نازل پلاستیکی، ابتدا آب بر روی سطح خاک، در زیر شاخه و برگ قرار می‌گیرد. البته زاویه‌های استفاده شده برای این مدل از لوله شامل:

  • 45 درجه
  • 90
  • 180

با زاویه‌های فوق، تنظیم بندی و اسپری می‌شود. با انتخاب آبیاری به سبک محیطی، از لوله‌های پلی اتیلن با ساختار سخت نباید استفاده کرد. این نوع لوله، به دلیل نداشتن ساختاری منعطف، مشکلات زیادی را برای جا به جایی و تغییر مکان خواهند داشت.

نداشتن میزان انعطاف برای این نوع لوله، زاویه به دست آمده برای آبیاری به هم می‌ریزد. به این صورت، نازل استفاده شده در داخل گلدان از بین می‌رود.

برای برطرف کردن چنین مشکلی، باید از لوله‌های منعطف لی فلت، استفاده می‌شود. به کار بردن لوله تاشو به سبک لیفلت، منجر به برطرف شدن مشکلاتی از این قبیل و در روش آبیاری بسیار مقرون به صرفه است. البته طول عمر بالا و نصب ساده و آسان آن، برای جا به جایی نیز بسیار راحت است.

گلخانه

3. آبیاری به سبک سقفی

آبیاری به صورت سقفی، دارای یک خط لوله به شکل اصلی برای منتقل کردن آب است. این خط لوله، در تمامی نقاط سالن کشیده می‌شود. البته ارتفاع مناسب برای آبیاری گیاهان به این سبک، برای گیاهان آپارتمانی دارای ارتفاع 60 سانتی متر و برای دیگر گیاهان ارتفاع 180 در نظر گرفته می‌شود.

از مزیت‌های استفاده از این مدل روش آبیاری، می‌تواند به بالا بردن میزان رطوبت در گلخانه و در نتیجه کم شدن تبخیر و تعرق از سطح گیاهان است. در نتیجه کاهش یافتن دمای گلخانه، به میزان آبیاری آن است.

البته استفاده از تمامی روش‌ها برای آبیاری همه گیاهان مناسب و مفید نیست. درصد رسیدن آب به شاخ و برگ گیاهان به شکل اسپری شده، منجر به بروز بیماری و آفت در گیاهان می‌شود. البته برخی از گیاهان، با ساختار رطوبتی بیش از اندازه به آن‌ها، با مشکل رو به رو نمی‌شوند. به این صورت، گیاهان زینتی، باید درصد رطوبت بیشتری را نسبت به گیاهان دیگر دریافت نمایند. به این ترتیب، این مدل از گیاهان، به رطوبت بیش از اندازه حساسیت نشان نمی‌دهند. البته رساندن بیش از اندازه رطوبت به گیاهان، منجر به شادابی و طراوت بسیار زیاد برای آن‌ها می‌شود.

4. آبیاری به کمک مه پاشی

از شیوه‌های دیگر برای آبیاری، استفاده از یک لوله به شکل اصلی در تمامی نقاط و سقف گلخانه است. بنابراین ساختار لوله‌های استفاده شده برای سقف گلخانه، به شکل طولی کشیده می‌شود. لوله اصلی، به نازل‌هایی اتصال داده شده، که با آب یا محلول کود و مواد مغذی بر روی گیاهان گلخانه پاشیده می‌شود.

5. روش آبیاری قطره‌ای در گلخانه

مطلوب‌ترین و مناسب‌ترین شیوه برای آبیاری در گلخانه به سبک، قطره‌ای است. در این شیوه، آب باید در فاصله‌های مکرر و قابل به تنظیم، باید به کمک قطره چکان، در مسیر لترال قرار داده شود و به گیاه انتقال داده می‌شود. در روش آبیاری قطره‌ای، باید بین 90 و 95 درصد اندازه شده است.

البته نسبت به سایر روش‌های آبیاری، میزان راندمان شکل گرفته برای آبیاری قطره‌ای همواره بیشتر است. در شیوه آبیاری به شکل قطره‌ای، ابتدا باید میزان کود شیمیایی و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای گیاه را به شکل محلول و به صورت قطره چکان به گیاه رساند. در روش آبیاری قطره‌ای، ابتدا باید صرفه جویی مناسب برای آب و عدم رشد علف‌های هرز را در نظر داشت. حتی برای کشت گیاهان با قیمت بالا، آبیاری قطره‌ای، یک روش بسیار هوشمند برای جلوگیری از بروز انواع بیماری و قارچ در ساختار گیاه است. به این صورت، دیگر نگرانی برای این نوع آبیاری برای از بین رفتن گیاه وجود نخواهد داشت.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *