سودآورترین محصولات گلخانه‌ای

پرورش محصولات غذایی و گیاهان در گلخانه‌ها از سال‌های پیش بوده و تا به امروز ادامه دارد و در حال صنعتی شدن است. به نحوی که علت احداث گلخانه ایجاد فضایی مناسب برای رشد گیاهان در مناطق و فصل‌های مختلف که امکان رشد گیاه در آن وجود ندارد و یا میزان آن پایین است، می‌باشد. با توجه به اینکه گلخانه‌ها به عنوان یک مجموعه اقتصادی هستند از همین رو باید از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر باشند تا تولیدکنندگان سازه گلخانه سود بیشتری به دست آورند. سودآورترین محصولات گلخانه‌ای در کشور ما شامل گوجه‌فرنگی، زعفران، نشاء، فلفل دلمه‌ای، توت‌فرنگی، خیار، کاهو رنگی و سبزی می‌باشد.

سودآورترین محصولات گلخانه‌ای در ایران

سودآورترین محصولات گلخانه‌ای در کشور ما عبارتند از:

  1. گوجه‌فرنگی
  2. زعفران
  3. نشاء
  4. فلفل دلمه‌ای
  5. توت‌فرنگی
  6. خیار
  7. کاهو رنگی
  8. سبزی
  9. گل‌های زینتی شاخه بریده

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی معمولی یا گوجه‌فرنگی گیلاسی هر دو در گلخانه رتبه اول کشت را در ایران به خود اختصاص داده‌اند. برنامه زمانی کشت این محصول به عوامل اصلی از قبیل اقتصادی بودن یا نبود آن بستگی دارد. به دلیل اینکه گوجه‌فرنگی در تناژ بالایی تولید می‌شود اگر خارج از فصل کشت گوجه‌فرنگی به بازار ارائه شود سود زیادی نصیب گلخانه دار خواهد شد.
نگهداری و مراقبت از گوجه‌فرنگی در شرایط گلخانه‌ای نیز نکات و تدابیر خاص خود را دارد، در حالی که آموختن آن‌ها بسیار راحت و آسان است.

گوجه فرنگی از محصولات پرسود گلخانه ای

2. نشاء

راه‌اندازی گلخانه تولید نشاء پیش از شروع فصل کشت خاکی می‌تواند بسیار سودآور باشد. با توجه به اینکه سیستم گلخانه‌ای ایران تمایل فراوانی به صنعتی شدن دارد استفاده از نشاء می‌تواند به جای کشت بذر در زمین بسیار مطلوب و مؤثر باشد.

کشت انواع صیفی‌جات مانند گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کدو، بادمجان، خیار، هندوانه، طالبی و غیره سال‌های متمادی است که به صورت نشاء تولید می‌شوند. در حال حاضر نیز محصولاتی همچون کاهو، ذرت، کرفس، کلم نیز به صورت صورت نشاء کشت می‌شوند.

از مزیت‌های بهره‌مندی از گلخانه نشاء این است که شما می‌توانید در طول زمان کشت نشاء تقریباً 2 ماه به صورت فصلی فعالیت داشته باشید و خارج از فصل به کشت سایر محصولات دیگر بپردازید. تولید نشاء نیاز به دانش و تجربه و مهارت کافی دارد و باید از یک کارشناس باتجربه و کاربلد کمک بگیرید.

نشاء از محصولات پرسود گلخانه ای

3. توت‌فرنگی

در سال‌های گذشته استقبال افراد از توت‌فرنگی خارج از فصل افزایش‌یافته است به همین دلیل اقدام به کشت توت‌فرنگی گلخانه‌ای کرده‌اند که به شدت افزایش‌یافته و با قیمت مناسبی در فصول سال به بازار ارائه می‌شود. استفاده از لوازم و تجهیزات گلخانه با کیفیت نقش مهمی در تولید و پرورش توت فرنگی دارند.

کشت توت‌فرنگی بسیار ساده و راحت است اما برای کشت ابتدایی نیاز به بودجه بالایی دارد. توت‌فرنگی‌های گلخانه‌ای در بسته‌بندی‌های منحصربه‌فرد به بازار ارائه می‌شود که علاوه بر نگهداری هرچه بهتر از محصول سود بیشتری عاید تولیدکننده خواهد شد.

توت فرنگی از محصولات پرسود گلخانه ای

4. خیار

خیار از سودآورترین محصولات گلخانه‌ای است، خیار از میوه‌های گلخانه‌ای که مشابه فلفل است و فارغ از نوسانات قیمتی موجود در بازار است. تناژ برداشتی خیار به شکلی است که سود بسیار خوبی دارد. خیار همانند سایر صیفی‌جات دیگر باید پیش از کشت بازار خود را شناسایی کند تا گلخانه دار دچار ضرر نشود.

5. کاهو رنگی

در حال حاضر کاهوهای رنگی یا کاهوهای فرانسوی در بازار ایران بسیار مورد توجه قرارگرفته‌اند این دسته از محصولات نیاز به رسیدگی بیشتری دارند؛ اما از آنجایی که بازار متمایزی دارند تقریباً از محصولات لوکس به حساب می‌آیند و بیشتر صادراتی هستند. بازده زمانی برداشت کلم رنگی به شکلی است که می‌توان سه الی چهار بار در سال از آن برداشت کرد این عامل حاشیه سود این محصول لوکس را افزایش داده است.

6. فلفل دلمه‌ای

کشت فلفل دلمه‌ای گلخانه‌ای سود خوبی را به همراه دارد. فلفل دلمه‌ای در بازار ایران قیمت مناسبی دارد و خوشبختانه مانند سایر صیفی‌جات دیگر دچار نوسان قیمتی شدید نمی‌شود. روش نگهداری از فلفل دلمه‌ای سخت نیست به همین دلیل فلفل دلمه‌ای جزء محصولات سودآور گلخانه‌ای به شمار می‌رود.

فلفل دلمه ای از محصولات پرسود گلخانه ای

7. زعفران

یکی از گران‌ترین محصولاتی که صادراتی و لوکس است زعفران نام دارد که در چند سال اخیر شرایط کشت آن در گلخانه فراهم شده است که میزان قابل توجهی برداشت‌شده است. در برخی از مواقع نیز حتی این میزان برداشت در شرایط گلخانه بیشتر از موارد مشابه بر روی زمین‌های کشاورزی بوده است.

کشت زعفران در گلخانه‌ها به صورت پله‌ای و عمودی است که این نکته باعث استفاده بهینه از فضای داخل گلخانه شده است که در نتیجه میزان محصول برداشتی را بیشتر و اقتصادی‌تر می‌کند.

البته به دلیل بالا بودن پیازهای زعفران و خرید سایر مواد اولیه کشت گلخانه‌ای نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد. از سوی دیگر میزان نگهداری زعفران به کود، سم و دیگر نهاده‌ها کمتر شده است که این عوامل کاشت این محصول را در گلخانه توجیه کرده است.

8. سبزی

یکی از سودآورترین محصولات گلخانه‌ای سبزی است، کشت سبزی در گلخانه به چند دلیل سودآور است، نخست در فصل زمستان کشت سبزی به صورت مزرعه‌ای امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین دلیل اگر سبزی را به صورت گلخانه‌ای کشت کنیم می‌توانید در فصل زمستان فروش خوبی داشته باشیم. همچنین سرمایه اولیه برای کشت سبزی گلخانه‌ای خیلی زیاد نیست. نیاز به کود و مواد شیمیایی نیز برای سبزی خیلی زیاد نیست و از همه مهم‌تر شما می‌توانید چندین نوبت از این محصول برداشت کنید این عامل باعث افزایش سودآوری شما می‌شود.

برای کسب سود بیشتر بهترین کار این است که شما زمان مناسب خود را قبل از برداشت پیدا کنید این نکته را از یاد نبرید که انبارداری برای سبزی بی‌فایده است و حتما باید محصول خود را پیش فروش کنید وگرنه بدون شک ضرر خواهید کرد.

گل های تزیینی از محصولات پرسود گلخانه ای

9. گل‌های زینتی شاخه بریده

در ایران گل‌های زینتی شاخه بریده مانند رز، لیلیوم، آنتریوم، ارکیده، ژربرا، استرلیتزیا و غیره از گذشته تا به امروز از پر سودآورترین و پرطرفدارترین محصولات گلخانه‌ای بودند. این محصولات برای تولیدکنندگان گلخانه سود زیادی دارند؛ اما از سوی دیگر سرمایه‌گذاری اولیه و هزینه نگهداری این نوع محصولات نیز بسیار گران است.

همچنین به دلیل عمر کوتاه این گل‌ها بایستی از قبل از تولید بازار هدف آن مشخص شود تا در زمان عرضه، تولیدکننده متزلزل نشود. با بسته‌بندی‌های مناسب و توجه به کیفیت محصول و یا کشت نمونه‌های جدید می‌توان سود بیشتری کسب کرد.

قبل از اینکه محصولی را برای کشت در گلخانه انتخاب کنید لازم است که تمامی جوانب را مورد بررسی قرار دهید از جمله منطقه، بازار هدف، فصل، سرمایه اولیه و سازه گلخانه سپس با یک برنامه‌ریزی صحیح محصول مورد نظر خود را کشت کنید تا به سهولت و در مدت زمان کوتاهی به سود قابل توجهی دست‌یابید.

البته فراموش نکنید که باید قبل هر اقدامی در این زمینه از افراد متخصص و باتجربه کمک بگیرید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *