عملکرد سیستم سم پاشی

عملکرد سیستم سم پاشی در فضای گلخانه، در جهت تولید محصولات سالم و استاندارد کمک کننده است. برای فرایند سم پاشی، ابتدا میزان حلالیت آن را ارزیابی می‌کنند.

در زمان حل سازی سم و یا کود مورد نظر در آب، باید میزان حلالیت زیادی وجود داشته باشد. بنابراین درصد حل سازی کود و یا هر ماده دیگر در آب، میزان حل شوندگی آن را بیان می‌کند. بنابراین درصد حل شوندگی کود و یا سم در ساختار آب، محدودیت‌های موجود برای ساختار حلالیت می‌باشند. البته از مهم‌ترین بخش‌های سم پاشی، ساختار حل شوندگی سم و یا کود در آب است.

اگر میزان سم و یا کود در ساختار آب به درستی قابلیت حل نداشته باشند؛ منجر به ته نشین سازی مواد در مخزن می‌شود. بنابراین گیاهان در گلخانه، به شکل درست و استانداردی، مواد موردنیاز و مغذی خود را دریافت نمی‌کنند.

در هر صورت، با بروز مشکل حل شدگی کود و یا مواد سمی در داخل آب، باید از راه حل‌های دیگر استفاده کرد. برای بهینه سازی عملکرد سم پاشی، ابتدا باید از دستگاه مناسب این کار استفاده کرد.

عملکرد سیستم سم پاشی و حل سازی سم در آب

قبل از انجام هر کاری برای فرایند سم پاشی در سازه گلخانه ابتدا باید سم را در ساختار آب حل کرد. برای این کار، از دستگاه استاندارد میکسر استفاده می‌شود.
این دستگاه در اندازه کوچک و به کمک ابزار‌های دیگر، برای مخلوط سازی مواد استفاده می‌شود. البته نوع مخلوط سازی مواد به صورت دستی نیز انجام می‌شود.

در ساختار این دستگاه، از یک پمپ به صورت گردشی نیز استفاده می‌شود. این پمپ، می‌تواند برای گردش مجدد تا میزان حل شوندگی آن از آب گرم بهره‌مند شد. استفاده از آب گرم، به میزان 180 درجه فارنهایت است. این میزان از دما، برای حل سازی کود در آب و ساخت محلول استاندارد به کار می‌رود.

مردی در حال سم پاشی

عملکرد سیستم سم پاشی و اصل کوددهی

طبق تحقیقات گسترده در زمینه باغداری، بسیاری از صاحبان باغ، از هر نوع کود برای سم پاشی در گلخانه خود استفاده می‌کنند. اما نکته بسیار نگران کننده در این مورد، عدم دریافت محصولات بیشتر از گلخانه است.
بنابراین مشکلات، بیماری و آفت‌های بسیاری زیادی برای محصولات در گلخانه، به این روش از سم پاشی یا کوددهی به وجود می‌آید.

ابتدا باید نکات مهم در مورد یادگیری اصول اولیه برای سم پاشی و کود دهی، برای گلخانه را دریافت نمود.

عامل‌های موثر در جهت سم پاشی و کوددهی شامل موارد زیر است:

  • مواد مغذی برای گیاهان
  • استفاده از شش ماده اولیه و مغذی

از نکات جالب در رابطه با رشد گیاه، کسب مواد مغذی لازم به آن است. البته ساختار خاک، باید سرشار از مواد مغذی برای گیاه باشد. اما در برخی از موارد، خاک مورد نظر در گلخانه، دارای مواد مغذی نیست. به کمک سم پاشی و کود در ساختار گلخانه، مواد مغذی مطلوبی را جایگزین خاک نمایید.

عنصر‌های متعددی برای رشد گیاهان در ساختار گلخانه وجود دارد. مواردی که از آن برای ماده مغذی و اولیه در ساخت گیاه می‌توان از آن بهره‌مند شد شامل:

  • کربن و دی اکسید در هوا
  • استفاده از هیدروژن در آب
  • اکسیژن موجود در آب و هوا

نیتروژن ماده‌ای که به رشد گیاهان کمک بسیار زیادی می‌کند. بنابراین گیاهان برای کسب پروتئین مورد نیاز خود، برای تولید بافت‌های جدید از نیتروژن تغذیه می‌کنند. در ساختار طبیعی، نیتروژن به ندرت یافت می‌شود. بنابراین، بسیاری از گیاهان در ساختار طبیعت، به دلیل دریافت نیتروژن، توانسته‌اند که شکل تکامل یافته‌ای را به خود بگیرند.

اما در دسترس سازی بیش از اندازه نیتروژن برای گیاهان، امکان رشد گیاه، تنها در ساقه و برگ آن باشد. بنابراین محصولی از گیاه مورد نظر دریافت نمی‌شود.

البته به نوعی با دریافت بیش از اندازه نیتروژن، دریافت محصول از گیاهان کاهش پیدا می‌کند. از دلایل رشد نامطلوب با دریافت بیش از اندازه نیتروژن به گیاه، عدم دریافت عنصر‌های مفید و مغذی دیگر برای ساختار گیاه است.

برای انجام فرایند سم پاشی محصولات گلخانه‌ای، ابتدا باید از دستگاه استاندارد برای این کار استفاده کرد. دستگاه استاندارد مناسب برای هر نوع گلخانه‌ای متفاوت است.

بخش عظیمی از محصولات و دستگاه‌های سم پاشی وجود دارد که شامل:

  • سم پاشی به کمک تفنگ آب پاش
  • سم پاشی با ساختار کوله پشتی
  • ربات پاشش خودکار

بهترین نتیجه در زمان استفاده از مواد شیمیایی در برابر انواع آلودگی به شکل مساوی توزیع می‌شود. مصرف بیش از اندازه از فاکتور‌های شیمیایی و کنترلی بر روی گیاه، منجر به نفوذ به آب زیرزمینی می‌شود. در نتیجه آلودگی بسیار زیادی برای سطح آب اتفاق می‌افتد.

سم پاشی گیاهان

عملکرد سم پاشی هیدرولیکی

یک نوع از سم پاشی دیگر برای گلخانه داران، از نوع هیدرولیکی است. این مدل از سم پاشی برای ساختار گلخانه، به دلیل حجم بسیار بالا و متداول است. این روش، کمک بسیار زیادی به کشاورزان کرده است.

به کمک وسایل کاربردی و تجهیزات مورد نیاز از جانب سم پاشی از نوع هیدرولیک، بروز قطرات ریز بر روی محصول است. البته عملکرد مواد شیمیایی بر روی گیاه، به کمک این دستگاه کنترل می‌شود. بنابراین درصد کمتری از گیاهان، به کمک این دستگاه سم پاشی، درصد رطوبت بالایی را به خود می‌گیرند.

عملکرد سیستم سم پاشی با حجم کم

به کمک این دستگاه، آب بسیار کمتری برای سم پاشی و حلالیت سم، به کار می‌رود. در یک مدت زمان کوتاه، تولید کنندگان سم، می‌توانند سطح بسیار زیادی از گلخانه را به کمک آن بپوشانند.

این روش، در زمان توزیع مواد شیمیایی، نیاز به نیروی کمکی نخواهد داشت. از این شیوه، برای فرایند جذب مایع بر روی گیاهان به شکل سریع استفاده می‌شود. بنابراین عدم و کاهش عفونت‌های قارچی بر روی گیاهان به شدت از بین می‌رود.

از مهم‌ترین اهداف در رابطه با سم پاشی محصولات گلخانه، توزیع درست و یکدست برای مواد شیمیایی بر روی شاخ و برگ گیاهان است. استفاده بیش از اندازه از آن، امکان پوشش درست و استاندارد را برای سم پاشی به ارمغان نمی‌آورد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *