زمین مناسب برای ساخت گلخانه

زمین مناسب برای ساخت گلخانه منجر به ایجاد تعادل دمایی در این فضا می‌شود. زمین، ابتدایی‌ترین مکانی است که برای اجرای سازه گلخانه به آن نیاز شدیدی وجود دارد. با عدم نبود زمین مناسب، ساخت گلخانه و پرورش دادن گیاهان و به دست آوردن سود بیشتر وجود ندارد.

احداث گلخانه و به دست آوردن زمین برای آن، باید به گونه‌ای باشد که بتوان از سطح زمین استفاده کرد. سطح زمین باید صاف و یکدست باشد. در صورت بروز هر گونه شیب در زمین، مشکلات زیادی در زمینه رشد و نگهداری از گیاهان در داخل گلخانه به وجود می‌آید. زمین نقش مهم و تعیین کننده‌ای را برای ساخت گلخانه بازی می‌کند. با شیب دار بودن زمین، میزان بالانس مطلوبی بین گرمای ایجاد شده برای زمین وجود ندارد. از این نظر، هر چه میزان ارتفاع برای گیاهان استاندارد باشد میزان تمرکز ایجاد شده بین هوای سرد و گرم نیز مشخص می‌شود. بنابراین به دست آوردن کنترل محیطی، به کمک زمین صاف برای گلخانه به وجود می‌آید.
به دست آوردن شیب حرارتی برای گلخانه، به شدت مهم است و باید به کمک زمین صاف و هموار این فرایند را به شکل استاندارد انجام داد.
ویژگی زمین مناسب در زهکشی آن است. زمین استاندارد و مناسب برای گلخانه باید به میزان زهکشی آن بستگی داشته باشد. زهکشی برای زمین، در رابطه با گلخانه‌هایی که در آن‌ها کشت محصول در بستر زمین اتفاق می‌افتد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین بالا بودن میزان رطوبت در خاک و همین طور افزایش و بالا بودن میزان سطح آب‌های زیرزمینی و نداشتن زهکشی استاندارد برای آن، امکان رشد نادرست و ضعیف برای ساختار گیاه را به وجود می‌آورد.

گلخانه گل

از ویژگی زمین مناسب برای ساخت گلخانه زهکشی مناسب زمین است، اگر زهکشی به درستی بر روی زمین ایجاد نشود امکان این که به گیاه صدمه‌های جبران ناپذیری وارد شود بسیار زیاد است. به همین جهت، عدم زهکشی منجر به ایجاد فرایند‌هایی نابسامانی برای گیاه می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • رشد ضعیف برای ریشه گیاه
  • سطحی شدن ریشه
  • عدم و یا کاهش جذب کردن مواد مغذی
  • کندی رشد برای گیاهان
  • کندی رشد برای برخی از گیاهان
  • بالا بودن میزان بیماری‌های قارچی برای گیاهان

یکی از بیماری‌های قارچی در بین گیاهان گلخانه‌ای به دلیل عدم زهکشی استاندارد و درست برای زمین، بیماری بوته میری است. این بیماری در کاشت سبزی در گلخانه به وجود می‌آید.

ویژگی زمین با سطح آب زیرزمینی

ابتدا برای فرایند ساخت گلخانه، باید به زمین موردنظر نیز دقت کرد. برخی از زمین‌ها برای رسیدن به آب مورد نیاز زیرزمینی خود، عمق بیشتری را می‌طلبند. اما برخی دیگر، تنها به میزان اندکی از عمق به طور مثال، به میزان 30 سانتی متر پایین‌تر از خاک، به آب‌های زیرزمینی دست می‌یابند. مانند شهر بندر انزلی، که میزان آب‌های زیرزمینی در عمق بسیار اندکی از خاک قرار داده شده‌اند.

بنابراین با بروز یک جریان از بارش، سطح خاک به شدت خیس می‌شود که این فرایند برای احداث گلخانه چندان مناسب نیست. عدم موفقیت برای ساخت گلخانه برای تولید سبزی و همین طور صیفی جات در این موقعیت جغرافیایی و همین طور زمین‌های آن وجود دارد. البته نداشتن زهکشی مناسب برای این زمین‌ها، امکان بروز مشکل را دو برابر می‌کند. برای از بین بردن چنین مشکلاتی برای زمین، ابتدا باید فرایند خاک ریزی را برای سطح گلخانه با ارتفاع استاندارد انجام داد. ارتفاعی که برای سطح گلخانه به کار برده می‌شود 30 سانتی متر است. البته در برخی از موارد نیز میزان ارتفاع آن از 30 سانتی‌متر نیز بیشتر می‌شود.

تاثیر آب در کیفیت گلخانه

برای به دست آوردن کیفیت گلخانه، ابتدا باید مکان راه‌اندازی سازه گلخانه را مشخص کرد. در این فرایند، توجه و یا عدم توجه به این موضوع، امکان بروز مشکل در آینده را برای گلخانه فراهم می‌آورد. آب موردنیاز برای گلخانه از مکان‌های متفاوتی به دست می‌آید که شامل موارد زیر است:

  • چاه آب
  • آب شهری
  • رودخانه
  • چشمه

البته آب چشمه و رودخانه، امکان بروز آلودگی و بیماری را در خود دارند. آب رودخانه و چشمه امکان آلودگی زیادی را دارند و برای بهره بردن از آن‌ها باید از مواد ضد عفونی کننده آب و یا کلر استفاده کرد. بهره بردن از کلر برای ضد عفونی کردن آب، کمی هزینه بر است. بنابراین بالا بودن میزان فلوراید کلر در آن، منجر به گران بودن این ماده است.

بنابراین بهره بردن از آب چاه، از گزینه‌های قابل قبول برای احداث یک گلخانه به سبک استاندارد است. کیفیت برای احداث سازه گلخانه به همراه بهره بردن از آب استاندارد و زمین مناسب است. در صورت نبود مشکل برای زمین و آب مورد نیاز، باید نسبت به ساخت گلخانه اقدام کرد. البته در صورتی که با آزمایش‌های لازم بر روی زمین و آب مورد نیاز برای گلخانه مشکلاتی به وجود آمد از احداث کردن گلخانه باید اجتناب ورزید.

گلخانه

امکانات اولیه زمین

علاوه بر زمین، خدماتی از جمله گاز، برق و تلفن، برای احداث و پایه ریزی گلخانه الزامی است. حتی شکل سوخت مصرفی برای گلخانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. البته برای ساختار گلخانه‌ای که بدون گاز فرایند کاری خود را انجام می‌دهد از شکل‌های دیگری از سوخت استفاده می‌کنند که شامل:

  • گازوئیل
  • نفت

البته دو مقوله سوخت فوق، از نظر هزینه، نسبت به گاز، مقرون به صرفه نیستند. بنابراین باید هزینه بسیار زیادی را برای استفاده از گازوئیل و نفت، در نظر داشت. نفت و گازوئیل، دو مدل از سوخت، که مشکلات زیادی را برای محیط زیست به وجود می‌آورند. داشتن برق برای گلخانه بسیار مهم است، انواع سیستم برق گلخانه وجود دارد، در فصل زمستان، با رفتن برق، امکان از سرد شدن گلخانه و کم شدن میزان حرارت آن شود. خاموش شدن سیستم گرمایی وابسته به برق در گلخانه، به ویژه در فصل زمستان، مشکلات بسیار زیادی را برای گیاهان در گلخانه به وجود می‌آورد.

دسترسی گلخانه به فروشگاه

ویژگی زمین مناسب میزان دسترسی گلخانه، به فروشگاه‌ها و مراکز خرید است. گاهی اوقات، نیاز به برخی از تجهیزات و وسایل مورد نیاز گلخانه، باید در یک زمان کوتاه خریداری شود. بنابراین نزدیک بودن به شهر و یا فروشگاه‌ها، برای انجام خرید‌های مهم و ضروری گلخانه، الزامی است. برای تاسیس گلخانه در یک مکان، ابتدا باید باد خیز بودن منطقه به همراه نور متناسب با آن، مشخص و تعیین گردد.
در این مرحله، برخورداری از نور خورشید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. حرارت و نور برای رشد گیاهان، بسیار مهم و قابل توجه است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *