راه‌اندازی سازه گلخانه

یکی از تجهیزات ضروری برای راه‌اندازی گلخانه استفاده از یک سازه گلخانه استاندارد با پوشش مناسب می‌باشد تا بتوان محصولات با کیفیت و انبوهی تولید کرد که در نهایت منجر به سودآوری بیشتر گردد.
عواملی که مطرح شد تماماً باعث رشد و گسترش گلخانه‌ها گردید و در منابع آبی نیز صرفه‌جویی‌های زیادی شد. در روش کشاورزی سنتی، کشاورز می‌بایستی همیشه منتظر باران باشد، در حالی که با راه‌اندازی سازه گلخانه دیگر نیازی به بارش باران نیست؛ زیرا با استفاده از گاز طبیعی سوخت گلخانه را در فصول سرد سال به راحتی تأمین می‌نماید که بسیار مطلوب و مقرون‌به‌صرفه نیز خواهد بود.

از دیگر موضوعات مهمی که در مورد سازه گلخانه وجود دارد بررسی بازار داخلی و خارجی است که پیش از راه‌اندازی سازه گلخانه باید بررسی‌ها و تحقیقات صورت گیرد. مکان راه‌اندازی سازه گلخانه باید هم سطح باشد، زیرا اگر مکان گلخانه شیب‌دار باشد باعث می‌شود که شما هزینه زیادی را متحمل شوید همچنین بر سر راه خود با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد که به هیچ عنوان از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین تصمیمات در مورد راه‌اندازی سازه گلخانه انتخاب مکان آن است. چنانکه سازه گلخانه در فضایی ساخته شود که بیشترین فاصله را با ساختمان‌های اطراف داشته باشد این قابلیت ایجاد خواهد شد که گیاهان از نور بیشتری برخوردار شوند. سازه گلخانه می‌تواند در هر سایزی ساخته شود؛ اما کم‌ترین مساحت برای راه‌اندازی یک سازه گلخانه‌ای تقریباً 200 فوت مربع است. احداث سازه گلخانه‌ای کوچک معمولا مقرون‌به‌صرفه نیست.

مکان راه‌اندازی سازه گلخانه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بهترین سازه گلخانه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ برای پاسخ به این سؤال باید بدانید که برای احداث سازه گلخانه مهم‌ترین فاکتور محلی آن است که باید راه‌های دسترسی، همچنین آب‌وهوای منطقه مطلوب باشد.

در سازه‌های گلخانه‌های تجاری که هدف اصلی سودآوری است مکانی که سازه گلخانه در آن قرار دارد باید از لحاظ نور و دما و سایر عوامل دیگر از شرایط مطلوب و مناسبی برخوردار باشد. چنانچه تمام ی شرایط فراهم باشد شاهد تولید سودآورترین محصولات گلخانه‌ای خواهیم بود.

وجود فتوسنتز گیاهان ناشی از شرایط مکانی منطقه است؛ زیرا فتوسنتز نیاز به نور، آب و خاک دارد به همین علت یک سازه گلخانه مناسب بایستی از شرایطی برخوردار باشد که بتواند سلامتی گیاهان را تضمین نماید؛ بنابراین برای کنترل شرایط محیطی لازم است که به تمامی موارد مهمی که نقش کلیدی و مهمی در احداث سازه گلخانه‌ای دارند را مورد بررسی قرار دهید. مانند میزان نور در فضای گلخانه به این خاطر که منابع آبی در گلخانه به صورت قطره چکانی است و در فواصل بسیار نزدیک به ریشه گیاه قرار دارد به همین دلیل امکان رویش و رشد علف‌های هرز در این مکان وجود ندارد.

مورد بعدی که در ساخت سازه گلخانه بسیار مهم است میزان دما است که باید برای رشد گیاهان مناسب باشد. چرا که گیاهان مختلف شرایط متفاوتی دارند. به همین علت سیستم گرمایشی باید بتواند به صورت یکنواخت دما را توزیع کند.
بادشکن مورد دیگری است که بیشترین کاربرد را در مناطق بادخیز دارد.

انواع گلخانه از لحاظ ساختار

با توجه به نوع کاربردی که سازه‌های گلخانه‌ای دارند هر کدام به چندین دسته تقسیم‌بندی می‌شوند از جمله:

  • گلخانه آموزشی
  • گلخانه تفریحی
  • گلخانه تحقیقاتی
  • گلخانه تجاری

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

گلخانه تفریحی و سرگرمی

1. گلخانه آموزشی

در این سازه تمامی مراحل کاشت و آبیاری و پرورش و برداشت گیاهان به کار آموزان و علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود. در این مکان‌ها تمامی شرایط استانداردی که باید یک سازه گلخانه‌ای داشته باشد وجود دارد.

2. گلخانه تفریحی و سرگرمی

یکی از سازه‌های گلخانه‌ای که بسیار کوچک است و تنها به منظور نگهداری و حفاظت از پوشش‌های گیاهی تزئینی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3. گلخانه تحقیقاتی

در این نوع گلخانه‌ها بیشتر اصلاح ساختار ژنتیکی و مواردی شامل تأثیر خاک، آب و دما و غیره می‌باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین هزینه‌های راه‌اندازی یک گلخانه نسبت به سایر سازه‌های گلخانه‌ای به دلیل امکانات و تجهیزات و غیره بسیار افزایش‌یافته است.

گلخانه‌های شیشه‌ای

4. گلخانه تجاری

معمولا احداث گلخانه‌های تجاری به منظور تولید گونه‌های گیاهی در خارج از فصل برای کسب سودآوری و افزایش تولید است که معمولا در مساحت‌های بزرگ انجام می‌شود که حداقل مساحت 5000 متر می‌باشد.

5. پوشش سقف و دیوارها

مهم‌ترین و اساسی‌ترین نوع پوشش برای سازه‌های گلخانه‌ای عبور نور است. میزان عبور و حرارت نور از مهم‌ترین عواملی است که به منظور سلامتی گیاهان است. در هیچ کدام از پوشش‌ها عبور نور 100 درصد نخواهد بود. به همین دلیل باید این موضوع را در مورد گلخانه سازی مورد توجه قرار دهید.

در صورتی که از سازه گلخانه شیشه‌ای استفاده می‌کنید کیفیت شیشه بسیار حائز اهمیت است. با این تفاسیر اما نقاط ضعفی هم وجود دارد و آن هزینه‌بر بودن پوشش شیشه‌ای است که باعث می‌شود گلخانه دار هزینه زیادی را پرداخت کند.

پوشش پلاستیک

اگر به دنبال یک پوشش سازه گلخانه‌ای مقرون‌به‌صرفه و ارزان قیمتی هستید به شما پیشنهاد می‌کنم که از پوشش پلاستیک استفاده کنید. ساخت گلخانه با نایلون هزینه‌ی زیادی ندارد. اغلب تولیدکنندگان تمایل بیشتری دارند که از این نوع پوشش استفاده کنند البته از پلی‌اتیلن و سایر موارد مواد پلاستیکی دیگر هم استفاده می‌شود. استفاده از پوشش پلی‌اتیلن در سازه گلخانه میزان نور بالای 80 درصد است که بیشترین کاربرد و استفاده از این نوع پوشش از نوع دو لایه استفاده می‌شود.

پرسودترین محصولات گلخانه‌ای

پرسودترین محصولات گلخانه‌ای

گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای در مدل‌های مختلف نیز از جمله محصولات گیاهی پرسود در گلخانه‌ها است که شما می‌توانید در طول سال از آن‌ها استفاده کنید.

یکی از سودآورترین محصولات گلخانه‌ای پرورش و رشد توت‌فرنگی است که از ابتدای احداث آن سرمایه زیادی نیاز ندارد و هزینه تمام شده آن بسیار ارزان است همچنین با توجه به شرایط اقلیمی می‌توان میزان متفاوتی برداشت کرد و سود خوبی کسب نمود.

زعفران نیز از گیاهی است که نیاز به آب کمی دارد و تنها در طول سال 6 بار آبیاری می‌شود و نیازی به زمین کشاورزی ندارد و در گلدان نیز به راحتی کشت می‌شود و بسیار سود بالایی دارد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *