انواع سازه‌ گلخانه‌ صنعتی

امروزه در ایران گلخانه‌های زیادی وجود دارند که با انواع سازه گلخانه قابل‌ اجرا می‌باشند و جایگزین گلخانه‌های چوبی سنتی را گرفته‌اند. از گذشته تا به امروز گلخانه‌ها یک مجموعه تولیدی، تجاری، صنعتی و علمی بوده‌اند به همین علت نبایستی به آن‌ها به عنوان یک مجموعه کشاورزی سنتی نگاه کرد.
برای راه‌اندازی انواع سازه‌ گلخانه‌ صنعتی لازم است که حتماً اطلاعات علمی و فنی و تخصص کافی در این زمینه را داشته باشید و یا از شرکت‌های معتبر و تخصصی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند کمک بگیرید. با این کار که ریسک شکست شما به شدت کاهش یابد. همچنین موجب می‌شود تا تولیدات شما افزایش یابد.

انواع سازه‌ گلخانه‌ صنعتی

همانطور که می‌دانید گلخانه‌ها با انواع سازه‌های گلخانه‌ای صنعتی کار می‌کنند که هر کدام قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختص به خود را دارند عبارت است از:

  • گلخانه‌های تونلی
  • گلخانه‌های اسپانیایی
  • گلخانه‌های شیشه‌ای
  • گلخانه‌های ایرانی
  • گلخانه‌های تونلی

احتمالاً زیاد با سازه‌های گلخانه‌ای تونلی آشنایی داشته باشید این سازه‌ها معمولا در سایزهای 6 الی 12 متر در عرض 2 الی 4 در ارتفاع بنا به محصول مورد نظر هستند که با توجه به اقلیم و آب‌وهوای منطقه و سایر عوامل دیگر طراحی و اجرا می‌شوند. گلخانه‌های تونلی بیشترین کاربرد را برای کشت آلو ورا، گیاهان دارویی، گل‌های آپارتمانی و فصلی و دائمی دارند؛ اما به دلیل اینکه این سازه گلخانه‌ای قیمت بسیار مناسبی دارد برخی از صیفی‌جات را نیز با استفاده از گلخانه‌های تونلی کشت می‌کنند.

لازم است توجه داشته باشید که این نوع سازه‌های گلخانه‌ای به خاطر اینکه سایز محدودی دارند در مقایسه با سایر سازه‌های گلخانه‌ای دیگر در مدت زمان کوتاه‌تری گم می‌شوند به همین دلیل سوخت کمتری دارد و حتماً نیاز به تهویه سریع دارد.

انواع سازه‌های گلخانه تونلی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سازه‌های گلخانه‌ای تونلی خود چندین مدل دارند از جمله:

  • کوانست
  • کوانست پایه‌دار
  • تونلی پیوسته
  • قوس گاتیک
  • گاتیک پایه‌دار
  • کوانست طرح چین

می‌باشد. در این نوع سازه‌های جنس، ضخامت لوله‌های استفاده‌شده، طراحی و نوع شبکه دستک و همچنین پل‌ها در طراحی بسیار اهمیت دارد.

انواع سازه‌های گلخانه تونلی

گلخانه‌های اسپانیایی و طرح اسپانیایی

در سازه‌های گلخانه‌ای اسپانیایی به قطعات و پروفیل‌ها و غیره به کار برده شده در سازه گلخانه به دو دسته گلخانه‌های اسپانیایی و طرح اسپانیایی تقسیم‌بندی می‌شود که امکان اجرا توسط پوشش‌هایی مانند پلاستیک، پلی کربنات و ورق‌های فلزی و غیره را دارند.

مقایسه سازه و اسکلت گلخانه اسپانیایی و طرح اسپانیایی

هنگام انتخاب و استفاده از سازه‌های گلخانه‌ای اسپانیایی باید توجه داشته باشید که این گلخانه‌ها تنوع زیادی دارند و نباید تنها به نام گلخانه اسپانیای و گلخانه طرح اسپانیایی و بدون در نظر گرفتن ویژگی‌ها و مشخصات فنی آن، تهیه و خریداری شود.

اسکلت سازه‌های گلخانه‌ای اسپانیایی و طرح اسپانیایی مشابه سایر سازه‌های تولیدی مانند مولتی اسپن و پرتابل قابل‌اجرا و نصب می‌باشد که دارای 20 بافت و شبکه متفاوت در دستک‌ها، متصل و یا جدا نمودن کمان‌ها، حمایت‌کننده کمان‌ها و دیگر قطعات به دو صورت گاتیک و سیرکولار طراحی و اجرا می‌گردد.

ارتفاع سازه‌های گلخانه اسپانیا و طرح اسپانیا حداقل 6 متر است که در مقایسه با سایر سازه‌های گلخانه‌ای دیگر از مقاومت و استحکام و دوام بالایی برخوردار است.

مزیت‌های سازه‌های گلخانه اسپانیایی و طرح اسپانیایی

مزیت‌های سازه‌های گلخانه اسپانیایی و طرح اسپانیایی عبارت است از:

  • تهویه مطلوب و مناسب
  • استحکام و دوام بالا
  • زیبایی منحصربه‌فرد
  • استفاده بهینه از نور خورشید
  • از بین بردن قطرات ناشی از تقطیر رطوبت داخل گلخانه
  • کنترل کردن اقلیم
  • کاهش سطح برف نشین سازه
  • قابلیت تبدیل نمودن گلخانه به چند واحد مجزا برای کشت‌های مختلف
  • مناسب برای هر دو اقلیم سرد و گرم
  • قیمت مناسب

گلخانه‌های شیشه‌ای

  1. گلخانه‌های شیشه‌ای از پرهزینه‌ترین گلخانه‌های صنعتی هستند که بسیار مقاوم و مستحکم می‌باشند.
  2. امکان عبور نور و حرارت در این سازه وجود دارد
  3. افزایش طول عمر
  4. امکان نصب انواع تجهیزات
  5. مناسب برای مناطق سردسیر و کم نور

گلخانه‌های شیشه‌ای

گلخانه‌های ایرانی

سازه‌های گلخانه‌های ایرانی در مدل‌های مختلف اعم از:

  • تیپ C
  • تیپ B
  • تیپ A

می‌باشد.

گلخانه‌های ایرانی تیپ C گاتیک و سیرکولار

گلخانه‌های ایرانی تیپ C در چهار نوع شبکه‌بندی در دستک‌ها و پل‌ها هستند: در اشکال مختلف:

  1. ساده
  2. ساده دستک‌دار
  3. پیشرفته
  4. پیشرفته دستک‌دار

سازه گلخانه ‌ایرانی تیپ C در دو مدل گاتیک و سیرکولار با اسکلت مولتی اسپن و پرتابل از نمونه‌های سازه‌های گلخانه‌ای ایرانی هستند که مقاومت و ارتفاع بلندتری نسبت به سایر سازه‌های گلخانه‌ای دیگر دارند همچنین تهویه سازه‌های گلخانه‌ای ایرانی بسیار مطلوب است که در عرض‌های 8، 8/5، 9 و ارتفاع 6 متر امکان تولید و اجرا را دارند.

گلخانه‌های ایرانی تیپ C گاتیک و سیرکولار

اسکلت سازه‌های گلخانه‌ای ایرانی مقاومت بالایی دارند که میزان آن کمتر از نمونه‌ای است که متناسب منطقه و با استفاده نرم‌افزارها اندازه‌گیری و طراحی‌شده است. این میزان مقاومت نسبت به بار باد و برف همانند بیشتر گلخانه‌های کشور بدون اندازه‌گیری نسبت به منطقه طراحی می‌شوند این عوامل در قیمت سازه‌های بسیار تأثیرگذار است همچنین مقاومت سازه گلخانه به سیستم‌های گرمایش و سرمایش در فضای گلخانه نیز بستگی دارد.
در تیپ C گلخانه‌های ایرانی ستون‌ها از جنس پروفیل گالوانیزه 80*80 گرم در فاصله‌های 3 متری و ارتفاع 4 متر می‌باشند.

قطر کمان‌ها 50 میلی‌متر، ناودان‌ها از نوع ورق‌های گالوانیزه دارای ضخامت 2 میلی‌متر با خم 5 است که سرستون از ورق گالوانیزه به ضخامت 3 میلی‌متر طراحی و تولید می‌شوند.
در حقیقت دریچه سقف سازه‌های گلخانه‌های ایران تقریباً 15 الی 20 درصد سقف از نوع لوله گالوانیزه 32 گرم با راک و پینیون و گیربکس دستی و برقی است که باعث می‌شود که انتقال نیرو از موتور گیربکس به پینیون‌ها از طریق لوله گالوانیزه 32 گرم انجام شود و دریچه‌های جانی نیز در دو مدل رول آپ به صورت دستی و برقی و یا با راک و پینیون اجرا می‌گردد.

گلخانه ‌ایرانی تیپ B سیرکولار

گلخانه‌های ایرانی تیپ B هر کدام دارای 4 نوع شبکه‌بندی در دستک‌ها و پل‌ها هستند از قبیل:

  1. ساده
  2. ساده دستک‌دار
  3. پیشرفته
  4. پیشرفته دستک‌دار با اسکلت سیرکولار

گلخانه ‌ایرانی تیپ B سیرکولار

مولتی اسپن و پرتابل در عرض‌های 8، 8/5، 9 و ارتفاع 5 متر با امکان تولید و نصب می‌باشد. در تیپ C ستون‌های سازه‌های گلخانه‌ای از جنس پروفیل گالوانیزه در 70*70 و 60*60 در فواصل 3 متر از یکدیگر با ارتفاع 4 متر می‌باشد و قطر کمان‌ها 50 میلی‌متر با ناودان‌هایی با جنس ورق‌های گالوانیزه به ضخامت 2 میلی‌متر با 4 خم، سرستون می‌باشد که دارای ضخامت 2/5 و 3 است. در این نوع سازه‌های گلخانه‌ای امکان نصب اجرای پوشش پلاستیک بر روی دیواره‌ها وجود دارد.

گلخانه ‌ایرانی تیپ A سیرکولار

سازه‌های گلخانه ‌ایرانی تیپ A همانند دو سازه قبلی حاوی 4 نوع شبکه‌بندی در دستک‌ها و پل‌ها است از جمله:

  1. ساده
  2. ساده دستک‌دار
  3. پیشرفته
  4. پیشرفته دستک‌دار با اسکلت سیرکولار

مولتی اسپن و پرتابل در عرض‌های 8، 8/5، 9 و ارتفاع 4/80 متر با امکان تولید و نصب می‌باشد. این گلخانه‌ها مقاومت محدودی در مقایسه با دیگر سازه‌های گلخانه‌های صنعتی برخوردار هستند. میزان مقاومت سازه‌های گلخانه ‌ایرانی تیپ A مشروط به روشن بودن سیستم حرارتی و بسته بودن دریچه‌ها است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *