نکات احداث گلخانه

مهم‌ترین نکات احداث گلخانه به شما کمک خواهد کرد که بتوانید فضایی را برای پرورش و رشد گیاهان ایجاد کنید تا در شرایط مناسب و مطلوب رشد کنند.

گلخانه به فضایی گفته می‌شود که گیاهان در آنجا کاشته می‌شوند. کاشت این گیاهان به صورت کاملاً کنترل شده ارائه می‌شود. البته عواملی وجود دارد که می‌تواند باعث خسارت به گیاهان بشود؛ ولی در محیط گلخانه تا حد بسیار زیادی می‌توان از این عوامل نیز جلوگیری کرد.

باتوجه به تعریفی که از گلخانه مطرح شد باید گفت که حتی یک گیاهی که داخل بطری شیشه‌ای یا یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته باشد را شامل می‌شود. البته ممکن است گلخانه‌های بسیار بزرگ وسعت چند هکتار نیز داشته باشند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص خودشان را دارند.
انواع فونداسیون گلخانه وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فردی دارند و برای رشد و پرورش گیاهان خاصی مناسب هستند.

نکات احداث گلخانه

نکات مهم برای احداث گلخانه عبارت است از:

  • منطقه احداث
  • چوب
  • سازه‌های فلزی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

رشد و پرورش گیاهان در گلخانه

1. منطقه احداث

بررسی بهترین جهت راه‌ اندازی گلخانه اهمیت زیادی دارد، منطقه احداث یکی از مهم‌ترین نکات برای اجرای سازه گلخانه است. حتماً باید به آن توجه شود این است که شما باید بدانید قصد دارید چه فضایی را برای گلخانه در نظر بگیرید مانند عرض جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا.

معمولاً برای عرض‌های بیشتر و فضاهایی که در ارتفاع بالاتر قرار دارند بیشتر هزینه برای گرم کردن محیط گلخانه ثبت می‌شود و در این فضاها هزینه‌ی کمتری برای خنک کردن در نظر گرفته می‌شود که این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد.

علاوه بر این که دوره نوردهی و شدت تابش خورشید از عوامل بسیار مهم دیگری است که در محل احداث گلخانه باید قطع شود؛ زیرا نور خورشید از سری مواردی است که نقش بسیار مهمی در تولید محصولات با کیفیت دارد. برای اینکه بتوانید یک گلخانه را احداث کنید باید این دو فاکتور مهم را در نظر بگیرید که بتوانید هزینه کمتر و درآمد بیشتری را به دست بیاورید.

2. سازه‌های فلزی

سازه‌های فلزی سازه‌هایی هستند که امروزه برای گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولاً از نوع لوله‌های گالوانیزه هستند. این سازه‌ها به دلیل این که به راحتی نصب می‌شوند ارزان هستند و امکان جابجایی بسیار مناسبی برای آن‌ها وجود دارد؛ پس بیشتر در ساخت گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. چوب

معمولاً برای تهیه گل خانه‌های سنتی از چوب بسیار زیاد استفاده می‌شود اما امروزه به دلیل اینکه قیمت چوب افزایش پیدا کرده است و مسائل زیست محیطی برای چوب به وجود آمده است معمولاً از این نوع سازه بسیار زیاد استفاده نمی‌شود.

احداث سازه گلخانه‌ای

مزایای ساخت گلخانه

شما باید بدانید که صرفه جویی در مصرف آب یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی است که در ساخت گلخانه باید مورد توجه قرار گیرد و اهمیت بالایی دارد. با توجه به توضیحات مطرح شده استفاده از گلخانه می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی را برای تولیدات شهر به وجود آورد.
در نتیجه زمانی که کشاورزان از گلخانه‌ها برای تولید محصولات خودشان استفاده کنند می‌توانند محصول با کیفیتی را به بازار ارائه دهند؛ در نتیجه سود بیشتری را به دست می‌آورند و این یکی از موارد بسیار مهمی است که در ساخت گلخانه مورد توجه قرار می‌گیرد.

کاربرد انواع پوشش‌ گلخانه‌ با یکدیگر متفاوت است، راه‌اندازی سازه گلخانه در حد یک پوشش پلاستیکی کار چندان سخت و طاقت فرسایی نیست؛ اما بایستی بدانید که استفاده از وسایل و تجهیزاتی از جمله کنترل دما، اندازه گیری گازهای گلخانه‌ای، رطوبت نور، تهیه مواد مغذی و سایر موارد دیگر از نکات بسیار مهمی است که در احداث گلخانه ضروری است.

منطقه احداث

اقدامات حمایت کننده برای رشد و پرورش گیاهان در گلخانه

در واقع می‌توان گفت که کشت و کارهایی که امروزه به صورت حمایت شده هستند شامل موارد زیر هستند که آن‌ها عبارتند از:

  • استفاده از مالچ برای پوشش خاک برای ایجاد فضای مناسب‌تر و بهتر برای رشد گیاه
  • ایجاد سایبان برای مراقبت از گیاه در مقابل نور خورشید
  • پوشش ردیف‌های یک دست برای حفاظت از گیاه در مقابل سرمایه اولیه فصل زارعی
  • نصب سقف‌های پلاستیکی برای محافظت از گیاه در برابر صدمات باران
  • نصب حفاظ‌های توری برای جلوگیری از ورود حیوانات خسارت‌زا
  • به وجود آمدن محدوده بهنام گلخانه با تمامی ویژگی‌ها و امکانات منحصر به فرد.

امروزه انواع مختلفی از گلخانه‌ها وجود دارند که به صورت تجاری یا به صورت خانگی هستند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خودشان را دارند.

سازه‌های فلزی گلخانه‌ای

توصیه‌های ضروری برای احداث سازه گلخانه‌ای

اگر بخواهیم هدف اصلی که برای به وجود آمدن گلخانه‌ها به جزء اینکه گلخانه چه اندازه و چه شکلی دارد را بررسی کنیم باید بدانید که در چند مورد استفاده از گلخانه توصیه می‌شوند عبارتند از:

  • محافظت از گیاه در برابر شرایط نامساعد محیطی یعنی باد، بارش باران و نور زیاد
  • ایجاد یک شرایط مناسب دما در فصل گرم و یا در فصل سرد
  • صرفه جویی در مصرف آب با حفظ رطوبت در محیط‌های گلخانه‌ای
  • محافظت بهتر است از گیاه در برابر مشکل‌هایی که ممکن است آفت‌ها برای گیاه به وجود بیاورد.

همچنین امکان دوره کشت در سال زراعی و این موضوع می‌تواند باعث شود تا تولیدات ارزش بالایی پیدا کنند. در نتیجه کیفیت بالایی ارائه می‌شود و افراد می‌توانند سود بسیار زیاد را از آن بدست آورند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *