مزایای گلخانه‌های شیشه‌ای چیست؟

در این مقاله قصد داریم در مورد مزایای گلخانه‌های شیشه‌ای بپردازیم. یکی از بی‌نظیرترین انواع سازه‌ گلخانه‌ صنعتی گلخانه‌های شیشه‌ای هستند که در عین حال بسیار زیبا و پرکاربرد می‌باشند.

پیدایش گلخانه‌های شیشه‌ای

تاریخچه گلخانه شیشه‌ای در دسترس نیست؛ زیرا روایت‌های مختلفی به نقل از تاریخ‌ نگاران روم و مصر باستان بیان شده تا تاریخ شرق آسیا، نشانه‌هایی از کشت خارج از فصل و طراحی و ساخت محیطی برای نگهداری و پرورش گیاهان در شرایط قابل‌کنترل به وجود آمده است.

بعضی از پژوهشگران و کارشناسان در باره تاریخچه گلخانه‌های شیشه‌ای معتقد هستند که مصریان نخستین افرادی هستند که گلخانه‌های دائمی را از خود به جا گذاشته‌اند. در حال حاضر با شناختی که از گلخانه و کشت‌های گلخانه‌ای دارید، گلخانه‌های شیشه‌ای برای نخستین بار در اروپا شروع شد. در اواخر قرن 15 در اسپانیا ساختمان‌هایی شبیه به گلخانه ساخته می‌شد که به عنوان تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل مورد استفاده قرار می‌گرفت.

به دلیل آب و هوای ویژه‌ای که اروپا دارد موجب خواهد شد تا این رویداد صنعت کشاورزی را در قرن 19 رونق بخشد. در کشور انگلستان گلخانه‌های تجاری از اوایل قرن 19 در آمریکا و از اواخر همین قرن به وجود آمدند. در هند نیز شروع تولیدات تجاری به ابتدای قرن 20 برمی‌گردد. جهش اصلی تولیدات گلخانه‌ای بعد از جنگ جهانی دوم شروع شد. هلندی‌ها در اوایل قرن 21 در این صنعت رشد پیدا کردند و جز سرآمدترین کشورها محسوب شدند. تا قبل از سال 1950 تنها گلخانه‌های شیشه‌ای بودند.

گلخانه های شیشه ای

کشورهایی مانند اروپای غربی، آمریکا و ژاپن نیز از پیشروترین تولیدات گلخانه‌ای بودند و سودآورترین محصولات گلخانه‌ای را تولید می‌کردند، با گسترش و توسعه این فناوری به کل جهان، اکنون تکنولوژی هلندی در سیستم‌های سازه گلخانه یکی از سرآمدترین گلخانه‌ها در دنیا محسوب می‌شود. در حال حاضر کشور هلند از بزرگ‌ترین و نامی‌ترین گلخانه‌های جهان است. بعضی از گلخانه‌ها بسیار بزرگ هستند که هر ساله میلیون‌ها سبزی و میوه‌های مختلف را تولید می‌کند.

مزایای گلخانه‌های شیشه‌ای

مهم‌ترین مزایای گلخانه‌های شیشه‌ای عبارت است از:

  • افزایش طول عمر گلخانه‌های شیشه‌ای در مقابل شرایط آب و هوایی
  • نصب سریع و آسان در هر مکانی از پشت‌بام گرفته تا باغ و حیاط
  • امکان دید به داخل گلخانه و زیبایی منحصربه‌فرد منظره
  • کنترل و تنظیم دما و حرارت برای مراقبت و نگهداری از گل‌ها و گیاهان در گلخانه

گلخانه های شیشه ای

تاریخچه گلخانه در ایران

کشور ایران به دلیل اینکه چهار فصل دارد تا مدت‌های طولانی ما را از کشت گلخانه‌ای دور نگه‌داشته بود؛ لذا با پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌هایی که در کشت گلخانه‌ای صورت گرفت همچنین به دلیل تغییر اقلیم، فکر بی‌نیاز بودن به سیستم‌های گلخانه‌ای در ایران از ذهن ما به طور کلی دور ماند.

در کشور ایران تولیدات محصولات گلخانه‌ای با تولید انواع گل‌ها از طریق پروتیوا، باغبان اتریشی مظفرالدین شاه، تقریباً از یک قرن پیش شروع شد. برای نخستین بار گلخانه در ایران به منظور تولید گیاهان و نشا مورد نیاز برای باغ‌های تفریحی و کاخ‌ها اشرافی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

برای اولین بار گلخانه‌های شیشه‌ای دارای چهارچوب آهنی بودند که با اختراع پوشش‌های پلی‌اتیلن تقریباً نیم قرن قبل این صنعت با شدت بیشتری در جهان و در ایران رشد کرد.

در سال‌های بعد از انقلاب و تقریباً دهه 70 این مسئله رشد روزافزونی به خود گرفت به نحوی که بر اساس آخرین یافته‌های انجام شده در سال 1395 میزان سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در ایران تقریباً به 11 هزار و 231 هکتار رسیده است. با توجه به این میزان 8 هزار و 212 هکتار آن مختص به سبزیجات گلخانه‌ای مانند گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای، خیار و بادمجان و سایر محصولات دیگر می‌باشد و سایر محصولات گلخانه‌ای نیز به گیاهان زینتی، دارویی و دیگر میوه‌ها کشت می‌شود.

گلخانه های شیشه ای

دلیل استفاده از شیشه در ساخت گلخانه چیست؟

ممکن است این سؤال هم برای شما ایجاد شده باشد که چرا برای ساخت گلخانه از شیشه استفاده می‌شود. باید گفت که بهترین ابزار برای گرم نگه‌داشتن گلخانه به ویژه در فصول سرد سال است. به این دلیل که نور خورشید به آسانی از آن خارج می‌شود به همین دلیل این امکان وجود ندارد که نور به راحتی از گلخانه خارج شود این مسئله منجر خواهد شد تا فضای گلخانه همیشه گرم باشد. شیشه‌هایی که برای گلخانه‌های شیشه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد بیشتر از نوع سکوریت است.

گلخانه‌های شیشه و یراق‌آلات مورد استفاده

نکته بسیار مهمی که در این باره وجود دارد کیفیت یراق‌آلات مورد استفاده در گلخانه‌های شیشه‌ای بسیار حائز اهمیت است، به این خاطر که کیفیت این مواد می‌تواند تأثیرات مستقیمی بر روی عملکرد شیشه گلخانه بگذارد. هر چقدر یراق‌آلات کیفیت بیشتری داشته باشند عملکرد گلخانه‌های شیشه‌ای به مراتب خیلی بیشتر خواهد بود و برعکس.

البته باید توجه داشت هرچقدر کیفیت یراق‌آلات بیشتر باشد، قیمت آن هم افزایش خواهد یافت که به صورت کلی بر روی قیمت اصلی گلخانه نیز تأثیر مستقیمی می‌گذارد. به جای آن شیشه‌های گلخانه‌ی اجرا شده عملکرد و کارایی بهتری خواهند داشت.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *