محصولات گلخانه هیدروپونیک

سازه گلخانه هیدروپونیک بدون خاک گیاهان را پرورش می‌دهد و میزان آب مورد نیاز به میزان قابل‌توجهی کمتر است. از نکات مثبت کشت هیدروپونیک با پشم سنگ و برداشت گیاهان این است که نیازی به فضای زیادی ندارد؛ بنابراین افرادی که در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند یا افرادی که در باغ زندگی می‌کنند بدون هیچ نوع محدودیتی می‌توانند برای احداث گلخانه هیدروپونیک اقدام کنند.
ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که محصولات گلخانه هیدروپونیک چیست؟ در این گفتار قصد داریم در این خصوص بیشتر بپردازیم به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنم تا در انتهای این گفتار ما را همراهی کنید.

محصولات گلخانه هیدروپونیک

انواع محصولات گلخانه هیدروپونیک عبارتند از:

  1. فلفل دلمه‌ای
  2. گوجه‌فرنگی
  3. پیاز کوهی
  4. کاهو
  5. اسفناج
  6. لوبیا سبز
  7. کلم پیچ
  8. ریحان
  9. کرفس
  10. توت فرنگی
  11. مریم گلی
  12. طالبی
  13. انگور
  14. بلوبری
  15. خیار

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای از بهترین گیاهان است که شما می‌توانید برای گلخانه هیدروپونیک خود استفاده کنید، کشت فلفل دلمه‌ای گلخانه‌ای ممکن است که در ابتدای امر کمی پیچیده به نظر برسد، در صورتی که آن‌ها را به راحتی در منزل خود پرورش می‌دهید باید مطمئن باشید که سایز آن‌ها کافی است.

فلفل دلمه‌ای به روش سازه‌های گلخانه هیدروپونیک

باید اطمینان حاصل کنید که تمامی فلفل دلمه‌ای‌ها تقریباً 7 یا 8 اینچ هرس شده باشد. این رشد باعث می‌شود که آن‌ها تحریک شوند و منجر به بزرگ‌تر شدن و پرتر شدن آن‌ها گردد. بیشتر فلفل دلمه‌ها در طول 90 روز به رشد کامل می‌رسند. برای پرورش فلفل دلمه‌ای باید مطمئن باشید که نور کامل را به خوبی دریافت می‌کنند.

2. گوجه‌فرنگی

از سودآورترین محصولات گلخانه‌ای گوجه فرنگی است، پرورش گوجه‌فرنگی معمولی و گوجه‌فرنگی گیلاسی را می‌توانید در گلخانه‌های هیدروپونیک پرورش دهید. چنانچه در مصرف گوجه‌فرنگی‌های تجاری خسته شده‌اید می‌توانید خودتان به راحتی در منزل یک گلخانه هیدروپونیک راه‌اندازی کنید و برای مصرفتان گوجه‌فرنگی معمولی یا گیلاسی پرورش دهید.

البته باید توجه داشته باشید که فضای گلخانه شما نور کافی و دمای گرمی داشته باشد.

گوجه‌فرنگی به روش سازه‌های گلخانه هیدروپونیک

3. پیاز کوهی

یک نمونه دیگری از گیاهانی که شما می‌توانید به راحتی با سازه هیدروپونیک پرورش دهید پیاز کوهی است که علاوه بر پرورش آن نگهداری آن هم کار بسیار راحتی است.

در حالت ایده آل این گیاه بین 6 یا 8 هفته رشد می‌کند تا پیازها کاملا بزرگ شوند تقریباً باید هر روز آن‌ها را برداشت کنید. خوب است بدانید که پیاز کوهی آب زیادی نیاز ندارد؛ اما به شدت به نور نیاز دارد و بهتر است که دمای گلخانه بسیار گرم باشد این گیاه در مدت زمان 12 تا 14 ساعت بهترین رشد را دارد. برای رشد مجدد پیازهای کوهی شما باید 3 تا 4 هفته صبر کنید.

4. کاهو

کاهو یکی از مرسوم‌ترین سبزیجاتی که می‌توان از طریق سیستم هیدروپونیک پرورش داد. این سبزیجات رشد زیادی دارند و نگهداری از آن‌ها نیز بسیار راحت است. کاهش هزینه با گلخانه هیدروپونیک و کیفیت محصولات از مزیت‌های گلخانه‌ی هیدروپونیک به شمار می‌آید.

کاهو به روش سازه‌های گلخانه هیدروپونیک

با توجه به اینکه پرورش و مراقبت از کاهو بسیار آسان است تقریباً در هر نوع سیستم هیدروپونیک مانند (NFT وEbb and Flow) و سایر موارد دیگر می‌توان پرورش داد. در صورتی که برای اولین بار قصد دارید گلخانه هیدروپونیک راه‌اندازی کنید و تمایل دارید که کاهو پرورش دهید باید بدانید که این سبزی ظرف 30 روز یا کمتر رشد می‌کند معمولا سطح ph کاهو نیاز به دمای خنک برای رشد دارد.

5. اسفناج

اسفناج یکی از گیاهانی است که رشد سریعی دارد به همین علت مناسب‌ترین انتخاب برای سیستم هیدروپونیک است.
در صورتی که بهترین کارایی را دارد. این نوع سبزی ظرف 40 روز رشد می‌کند باید مطمئن باشید که رشد PH به خوبی کنترل‌ شده است.

اسفناج به روش گلخانه هیدروپونیک

6. لوبیا سبز

لوبیا از دیگر محصولاتی که می‌توانید با استفاده از سیستم گلخانه هیدروپونیک پرورش دهید. روش پرورش این سبزیجات به این صورت است که شما نیاز به یک کوزه دارید که از این طریق شما می‌توانید گیاهان بیشتری را پرورش دهید. مدت زمانی که لوبیا جوانه می‌زند، 3 تا 8 روز است و برداشت آن‌ها نیز تقریباً بین 6 تا 8 هفته بعد از آن شروع می‌شود. بعد از اتمام کار می‌توانید برای 3 تا 4 ماه دیگر به رشد محصولات ادامه دهید. دقت داشته باشید که لوبیا بین دمای 0.6 تا 6.3 خواهد بود.

7. کلم پیچ

یکی از بهترین سبزیجات برای پرورش با استفاده سیستم هیدروپونیک کلم پیچ است. سال‌های زیادی است که کلم پیچ توسط این نوع سیستم کشت می‌شود به همین خاطر می‌توان اطمینان داشت که در منزل یا گلخانه خود می‌توانید آن را به راحتی پرورش دهید.
نگهداری و مراقبت از کلم پیچ بسیار ساده و آسان است و در دمای متوسط رشد مناسبی دارد.

کلم پیچ به روش گلخانه هیدروپونیک

8. ریحان

ریحان از گیاهان محبوب و پرطرفدار است که در سیستم بدون خاک به خوبی رشد می‌کند. این گیاه به نور زیادی احتیاج دارد و در صورتی که نور کافی به ریحان نرسد رشد خوبی هم نخواهد کرد.

9. کرفس

از سبزیجات بسیار معطر که بافت مطلوبی دارد و بهترین گزینه برای پرورش آن استفاده از روش هیدروپونیک است.

10. توت‌فرنگی

اگر شما اهل توت‌فرنگی هستید می‌توانید به راحتی با راه‌اندازی گلخانه هیدروپونیک برای خود توت‌فرنگی کشت کنید.
توجه داشته باشید که از بذر توت‌فرنگی استفاده نکنید زیرا بعد از چند سال شما دیگر توت‌فرنگی آماده نخواهید داشت.

توت‌فرنگی به روش سازه های گلخانه هیدروپونیک

11. مریم‌گلی

این گیاه بیشترین کاربرد را در آشپزی دارد که مزه شوری دارد که می‌توانید از روش هیدروپونیک برای رشد آن بهره بگیرید.

12. طالبی

طالبی از میوه‌هایی است که می‌توان به راحتی با استفاده از سیستم هیدروپونیک استفاده کرد که رشد بسیار زیادی دارد. همچنین رشد آن نسبت به روش معمولی دردسرهای کمتری دارد.

13. انگور

پرورش انگور با استفاده از سیستم هیدروپونیک برای افرادی که تازه کار هستند توصیه نمی‌شود؛ زیرا این پرورش دادن این میوه از این طریق نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد. همچنین ریشه انگور آب زیادی لازم دارد.

انگور به روش سازه های گلخانه هیدروپونیک

14. بلوبری

میوه بلوبری سرشار از ویتامین است. بلوبری بهترین گزینه برای سیستم هیدروپونیک است. البته رشد بلوبری زمان‌بر است در برخی از مواقع نیز حتی ماه‌ها طول می‌کشد تا اولین میوه را بدهد.

15. خیار

از دسته میوه‌هایی است که از طریق سیستم هیدروپونیک به در زمان کوتاهی رشد می‌کند و کارایی فوق‌العاده‌ای دارد. این میوه نیاز به نور کافی و دمای زیادی دارد. خیار بر روی سطح رشد مطلوب‌تری دارد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *