کاهش هزینه با گلخانه هیدروپونیک چگونه است؟

سازه گلخانه هیدروپونیک تحولات بسیار عظیمی در صنعت کشاورزی ایجاد کرده است که بدون خاک گیاهان و سبزیجات مختلفی را پرورش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل برای روی آوردن به این سازه گلخانه‌ای نوین افزایش بهبود کیفیت محصولات و کاهش دادن هزینه‌ها در طولانی‌مدت می‌باشد. بیشتر تولیدکنندگان گلخانه‌ای از فناوری هیدروپونیک استقبال کرده‌اند و از آن بهره برده‌اند، زیرا شاهد کاهش هزینه با گلخانه هیدروپونیک بوده‌اند.

کاهش هزینه با گلخانه هیدروپونیک

در این گفتار قصد داریم شما را با روش‌هایی که می‌توانید هزینه‌های سیستم هیدروپونیک را در طولانی‌ مدت کاهش دهید بپردازیم.
این روش‌ها عبارتند از:

  1. فضای محدود
  2. صرفه‌جویی در فرایند آبیاری
  3. کاهش آفات و بیماری‌ها
  4. افزایش برداشت گیاهان باکیفیت‌تر
  5. محصولات باکیفیت‌تر و بزرگ‌تر
  6. بدون علف هرز
  7. چهار فصل بودن کشت و برداشت
  8. اتوماتیک بودن سیستم هیدروپونیک

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. فضای محدود

معمولا یکی از دغدغه‌هایی کشاورزان ایجاد هماهنگی بین هدر دادن بیش از حد فضا و زمین است به همین دلیل باعث توقف رشد گیاهان شده است. علاوه بر آن به دلیل داشتن فضای بی کاربرد در اکثر سیستم‌های سنتی وجود دارد از همین رو برای ایجاد فضای مناسب در هر فوت مربع دشوارتر است.

به همین دلیل احداث گلخانه هیدروپونیک می‌تواند برای تولیدات هر فوت مربع گلخانه یا ساختار کاشت تونلی شما یک پیشرفت بی نظیر باشد. دلیل این امر از بین بردن فضاهای بی‌استفاده و بهره برداری از فضای بیشتر برای کاشت محصولات است، به همین دلیل کشاورزان می‌توانند محصولات باکیفیت و بزرگ‌تری تولید کنند.

صرفه‌جویی در فرایند آبیاری با گلخانه هیدروپونیک

2. صرفه‌جویی در فرایند آبیاری

بیشتر کشاورزانی که از سیستم‌های سنتی خاک و آبیاری استفاده می‌کند مقدار قابل‌توجهی آب را هدر می‌دهند و زمان آبیاری مقداری از آب به صورت آب زه‌کشی پخش می‌شود. این موضوع علاوه بر اینکه موجب هدر رفتن آب و آلودگی‌های منابع آب می‌شود منجر به کاهش منافع و میزان آن هم می‌گردد، البته این سیستم سنتی اجتناب‌ناپذیر است و به صورت مستمر شاهد آن خواهیم بود.

با توجه به اینکه گلخانه‌های هیدروپونیک نیاز کاشت در خاک و داخل زمین را ندارند و از آب به عنوان مهم‌ترین علت رشد استفاده می‌کنند. این سیستم شرایطی را برای کشاورزان و باغبانان فراهم کرده است که تولید هرز آب را کاهش دهند و تعداد دفعات آبیاری را در فصل‌های مختلف افزایش دهند. کلیه حجم آب در سیستم هیدروپونیک به شکل چرخه بسته است. منظور از چرخه بسته این است که هر قطره آبی که استفاده می‌شود بدون اینکه حتی قطره‌ای از آن از طریق جاذبه زمین یا گیاهان تشنه دیگر از بین برود.

3. افزایش برداشت گیاهان باکیفیت‌تر

هنگامی که کاشت گیاه را انتخاب می‌کنید باید تنها محصولاتی را انتخاب کنید که مطابق با منطقه و اقلیم شما باشند؛ زیرا خاک مناسب، شرایط آب و هوایی و درجه حرارت محیط می‌تواند از معیارهای بسیار مهم در تولید و کاشت محصولات گلخانه هیدروپونیک باشد.
چنانچه که سازه‌های هیدروپونیک برای عملکرد خود به شرایط بیرونی وابسته نیست. این به این معنا است که استفاده در هر فوت مربع افزایش و انرژی اتلافی در برداشت محصول کاهش خواهد یافت.

با گلخانه هیدروپونیک محصولات بزرگ و با کیفیت تولید کنید

4. محصولات باکیفیت‌تر و بزرگ‌تر

هنگامی که رشد محصولات کشاورزی در غیر فصل کاشت امکان‌پذیر شود و محصولات را در مقابل آفات و بیماری‌ها ایمن سازد و سایز و کیفیت محصولات برداشتی را در هر فوت مربع بهبود بخشد باعث افزایش سودآوری خواهد شد. با راه‌اندازی گلخانه‌های هیدروپونیک می‌توان مواد مغذی، معدنی و آب، بیشتر محصولات برداشت‌شده قابل‌ اعتماد و باکیفیت است.
هنگامی که ریشه هر گیاه مستقیماً به مواد معدنی و مغذی که برای رشد و پرورش نیاز دارد دسترسی داشته باشد مسلماً محصولات شما بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر خواهند بود، زیرا در صورتی که چنین نباشد بهتر است در خاک پرورش داده شود.

5. بدون علف هرز

علاوه بر آفات و بیماری‌هایی که به گیاهان صدمه می‌زنند رشد علف‌های هرز نیز می‌تواند دردسرهایی را ایجاد کند. گیاهانی که در خاک کاشت می‌شوند خیلی به سرعت علف‌های هرز رشد می‌کنند و باید هر از چندگاهی فرصت بگذارید و علف‌های را اصلاح کنید.
مزیتی که گلخانه‌های هیدروپونیک دارند این است که آن‌ها بدون خاک و بسته هستند به همین دلیل علف‌های هرز شانسی برای رشد ندارند. به این منظور که شما لازم نیست که شما نگرانی بابت علف‌های هرز داشته باشید و زمانی را صرف اصلاح آن‌ها کنید.

اتوماتیک بودن سیستم هیدروپونیک

6. چهار فصل بودن کشت و برداشت

سال‌های زیادی است که کشاورزان هنگام تصمیم‌گیری در مورد زمان و فضای کاشت و پرورش محصولات کشاورزی خود با تغییر فصل و نوسان آب و هوایی منطقه روبرو هستند. به عنوان مثال در مناطق شمالی به دلیل شرایط آب و هوایی فصل کاشت به بهار و تابستان محدود می‌شود و رشد و پرورش محصولات به فصل‌های پاییز و زمستان ختم می‌شود.

با کمک تجهیزات گلخانه هیدروپونیک میزان دما، سطح مواد معدنی، رطوبت، تهویه و سایر پارامترهای دیگر کنترل می‌شود. تولیدکنندگان گلخانه‌های هیدروپونیک از این روش استفاده می‌کنند دیگر لازم نیست که محصولاتشان را تنها به فصل‌های پاییز و زمستان محدود کنند بلکه می‌توانند به سهولت در هر فصلی که بخواهند کاشت و برداشت داشته باشند.

7. اتوماتیک بودن سیستم هیدروپونیک

یکی از رایج‌ترین عواملی که می‌توانید هزینه‌های گلخانه هیدروپونیک را تا حدود زیادی کاهش دهید، اتوماتیک بودن سیستم هیدروپونیک است که با این کار می‌توانید از مرحله کاشت بذر تا برداشت آن را به سهولت انجام دهید. همچنین از تولید، کنترل و تنظیم محیط برای نگهداشتن پارامترهای محیطی در سطح مناسب باشد. در صورتی که سیستم هیدروپونیک حجم مناسبی برای محصول نتیجه مشابه یا حتی بهتر به سرعت کاهش یابد، پایدار می‌ماند.

در سیستم هیدروپونیک از درجه حرارت گرفته تا سطح رطوبت، روشنایی، سطح مواد مغذی و کیفیت به راحتی زمانی که از گلخانه خارج می‌شود به طور کامل اتوماتیک است.
به این دلیل است که در این سیستم فضای رشد گیاه به منظور تغییرات شرایط کنترل می‌کنند و به صورت اتوماتیک اصلاحات احتمالی و لازم صورت می‌گیرد. با این وجود در تمامی موارد زمان، مکان و کار برای نظارت و پاسخگویی به مشکلات و نیازهای فضای رشد گیاه، صرفه‌جویی می‌شود به همین دلیل بهتر است که فرصت را از دست ندهید و از همین حالا اقدام به راه‌اندازی یک گلخانه هیدروپونیک کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *