تولید محصولات گلخانه‌ای

شرایط تولید محصولات گلخانه‌ای به صورت ایده آل در گلخانه، از نظر کیفیت، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از دیگر میوه‌های تولیدی و استاندارد برای فضای گلخانه، بهره‌مندی از بادمجان است. این محصول، از نوع سبزیجات می‌باشد و از سودآورترین محصولات گلخانه‌ای می‌باشد.

نوع مصرف بادمجان نسبت به دیگر سبزیجات، در بین انسان‌ها، زیاد است. برای تولید آن و جذب بازار، از ساختار گلخانه استفاده می‌شود.

سازه گلخانه دارای فضای مقاومتی و بسیار ایده آل برای تولید بادمجان و سایر محصولات است. رشد بادمجان در فضای گلخانه، منجر به پایدارسازی آن و دریافت میوه با ساختار تمیز و با کیفیت باشد. اندازه بادمجان‌های تولیدی در گلخانه، به دو صورت متفاوت می‌باشند.

برخی از آن‌ها از نظر بذر، دارای اندازه بزرگ‌تری نسبت به بادمجان‌های معمولی دارند. اما برخی دیگر، آن هم با توجه به نوع بذر، می‌توانند اندازه نسبتأ کوچک‌تری را به خود اختصاص دهند. البته خصوصیات و ویژگی‌های خاصی برای بادمجان و تولید آن در گلخانه وجود دارد.

ویژگی مطلوب برای بادمجان گلخانه‌ای، رشد و پرورش سریع آن و افزایش عملکرد بهینه سازی برای بادمجان است. دریافت بادمجان‌های گلخانه‌ای، با طعم و ظاهر مطلوب و مناسب است.
افزایش مقاومت و دوام در برابر انواع نوسانات در رابطه با گسترده دما است.

انواع سبزیجات

شرایط تولید محصولات گلخانه‌ای از نوع کاهو

از محصولات و یا سبزیجات دیگر، در گلخانه، تولید کاهو است. کاهو، یک محصول، که نیاز به نور بسیار اندکی دارد. در واقع، با کاهش شدت نور، با کاهش حرارت برای رشد کاهو نیز مواجه می‌شوید.

در اصل، کاهو برای رشد خود، در گلخانه، به یک فضا و شرایط آب و هوایی زمستانی نیاز دارد. ساختار کاهو، در برابر انواع کشت و کار‌ها سازگاری بسیار بالایی دارد. البته بروز انواع بیماری به خصوص کپک، منجر به عدم رنگ سازی مناسب برای کاهو می‌شود.

به خصوص برای کاهو قرمز، بروز کپک، در رنگ دهی آن بسیار مشکل ساز است. در میان سبزیجات، کاهو به عنوان پرمصرف‌ترین نوع آن است. در بسیاری از کشور‌های جهان و همین طور در ایران، کاهو از نوع پرطرفدار‌ترین سبزیجات بشمار می‌آید. کاهو در ساختار خود، دارای میزان زیادی از آنتی اکسیدان‌ها است.

بنابراین انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی در ساختار کاهو برای بدن یافت می‌شود. خاصیت‌های بی نظیر کاهو، برای تقویت قوای بینایی و همین طور کمک به تناسب اندام افراد، می‌باشد. بسیاری از افراد، برای جلوگیری از بروز سرطان، از کاهو کمک می‌گیرند. مصرف کاهو به عنوان یک گیاه گلخانه‌ای برای سلامت مغز و کمک به افراد دیابتی تاثیرگذار است.

امکان رشد و پرورش کاهو در فضای گلخانه، شرایط بهینه و مطلوبی را برای افزایش و بازدهی طولانی مدت را برای کاهو به وجود می‌آورد.

کیفیت در تولید کاهو، نظارت بسیار دقیق بر روی آفات و بیماری‌های آن، استفاده اندک از مواد شیمیایی، منجر به مقبولیت کاهو گلخانه‌ای برای صادرات به کشور‌های دیگر جهان می‌شود.

از نکات دیگر برای ساختار گلخانه و کشت کاهو، باید میزان مصرف اندک آب را در نظر داشت. امروزه به دلیل کمبود آب، مشکلات زیادی را برای صنعت کشاورزی به وجود آورده است. بنابراین صرفه جویی در مصرف آب، به دلیل کاهش فضای بسته در گلخانه، میزان تبخیر و رطوبت در خاک، به میزان آبیاری بسیار اندکی نیاز دارد. البته بهره‌مندی از شیوه و دستگاه‌های مکانیکی برای آبیاری، منجر به صرفه جویی در مصرف آب، برای فضای گلخانه است.
کاهو به عنوان یک گیاه قابل به تولید و پرورش، در تمامی فصول سال شناخته شده است. البته تولید آن در فضای گلخانه‎‌ای، به شکل گسترده، منجر به بروز شغل‎‌های متعددی برای جوانان و قشر تحصیل کرده است.

برای زیر کشت سازی گلخانه برای کاهو، ابتدا باید سرمایه اولیه برای این کار، تخصیص داده شود. بنابراین برای تاسیس گلخانه، ابتدا باید تجهیزات و مواد اولیه استاندارد را خریداری کرد. از شروط موفقیت در فضای گلخانه و کشت محصولات، برنامه ریزی فوق العاده دقیق و اقدامات بسیار هوشمندانه برای زیر کشت سازی گلخانه است.

بنابراین قدم اول برای ساخت گلخانه، تخمین سازی سرمایه‌های لازم، در جهت کشت گلخانه برای محصولات مورد نظر است. البته قبل از انجام و یا شروع کار، در ابتدا باید از مهندسین و متخصصین در این زمینه مشورت خواست. اقدام بعدی برای انجام بررسی‌های لازم در جهت بودجه نسبت به تاسیس گلخانه است.

کاهو

برای احداث گلخانه به چه فاکتور‌هایی نیاز است؟

ابتدا باید زمین مورد نظر برای احداث گلخانه را در نظر داشت. با کسب زمین استاندارد برای ساخت گلخانه، بهره‌مندی از تجهیزات و مصالح مورد نیاز برای پایه ریزی سازه اصلی، دیواره‌ها و ساختمان‌های فرعی است. بهره‌مندی از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، رطوبتی در ساختار گلخانه مهم است.

استفاده از دستگاه تهویه مطبوع، از الزامات گلخانه است. خرید مواد اولیه برای اجرای سازه گلخانه بسیار مهم است.
از این نوع مواد اولیه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت که شامل:

  • بذر
  • مواد بستر ساز
  • کود استاندارد و مناسب
  • سم
  • کارتن بسته بندی
  • دریافت پروانه برای گلخانه
  • منبع انرژی

یک نکته مهم در رابطه با منبع انرژی، می‌توان به مصرف انرژی‌های طبیعی مانند آب، برق، گاز و گازوئیل اشاره داشت. در صورت دسترسی به انرژی آب و برق ارزان، به شکل کشاورزی، به سادگی می‌‌توان در میزان هزینه‌های موجود برای ساخت گلخانه را کاهش داد. البته هزینه‌های دیگری از جمله هزینه استخدام نیروی کاری و حمل و نقل است.

شرایط تولید برای محصول گلخانه‌ای با توجه به هزینه‌های موجود برای پیاده سازی آن، بهره‌مندی از تولید محصول با کیفیت و موردنیاز بازار است. بسیاری از گلخانه داران، به تولید نیاز بازار از نظر محصول خوراکی انسان‌ها می‌پردازند.

بنابراین خوراک انسان و دستیابی ساده و آسان به آن، شرط اولیه برای گلخانه داران است. هر محصول، از نظر ساختار طبیعی، با توجه به نوع خود، به مراقبت متفاوتی برخوردار است. حتی برای برداشت گیاهان و یا محصولات زراعی، بدون ساختار گلخانه، فاکتور متفاوتی از نوع کاشت و برداشت محصولات و زمان بندی مشخصی برای آن وجود دارد.

بنابراین در ساختار گلخانه، رعایت و اجرایی سازی برخی از نکات، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از هر جهت، بروز یک فضای ایده آل برای ساخت گلخانه، می تواند منجر به رشد مطلوب گیاهان و کسب سود بیشتر حاصل از فروش محصولات گلخانه شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *