تفاوت کشت گلخانه‌ای با کشت سنتی در چیست؟

در این مطلب قصد داریم در مورد تفاوت کشت گلخانه‌ای با کشت سنتی بپردازیم تا در صورت تمایل برای احداث گلخانه بر اساس نوع نیازتان در این مسیر گام بردارید تا به دستاوردهای بسیار خوبی برسید. در ایران یا سایر نقاط جهان محدودیت‌های شرایط آب و هوایی و منطقه‌ای وجود دارد به همین دلیل نمی‌تواند تمامی محصولات و پوشش‌های گیاهی را به صورت کشت سنتی رشد و پروش داد از همین رو با تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته شده از سوی کارشناسان این حوزه اقدام به راه‌اندازی کشت‌های گلخانه‌ای کرده‌اند تا بتوان محصولاتی که با آب و هوای منطقه سازگار نیست را از این طریق پرورش داد و از این طریق هزینه‌های کشت را به شدت کاهش داد. همچنین با توجه به کمبود آب‌های زیر زمینی اجرای سازه گلخانه بهترین و مناسب‌ترین کشت به حساب می‌آید.

تفاوت کشت گلخانه‌ای با کشت سنتی

با توجه اینکه کشت گلخانه‌ای در یک فضا محدود با کنترل شرایط محیطی از نور، تهویه، پوشش گیاهی و عوامل بسیاری در مناطق مختلف در کل دنیا می‌باشد موجب ایجاد شرایط لازم و مورد نیاز می‌گردد.

در حالی که در کشت سنتی که در گذشته‌ها بسیار رایج بوده است. نخستین نوع کشاورزی است که انسان در ابتدا آموخت که چطور می‌تواند محصولات را پرورش دهد و از آن‌ها استفاده کند. در کشت سنتی محصولاتی که پرورش داده می‌شود بسته به نوع شرایط آب و هوایی کشت می‌شوند به این شکل که نمی‌توانید در کل دنیا محصولاتی پرورش دهید.

تفاوت کشت گلخانه‌ای با کشت سنتی در موارد زیر است:

  1. پرورش محصول
  2. کنترل و تنظیم رشد گیاه
  3. قابلیت کنترل از راه دور
  4. بالا بردن میزان تولید
  5. کیفیت محصولات
  6. صرفه‌جویی در مصرف آب

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

کشت گلخانه‌ای

1. پرورش محصول

نخستین تفاوتی که بین کشت گلخانه‌ای و کشت سنتی وجود دارد همین عمل است. در کشت سنتی شما متکی به شرایط آب و هوایی محیطی هستید و صرفاً محصولاتی رشد می‌کنند که با آب و هوای منطقه سازگاری داشته باشند. در صورتی که در کشت گلخانه‌ای شما بر اساس نوع محصولی که قصد پرورش آن را دارید لوازم و تجهیزات گلخانه را آماده می‌کنید تا یک بستر مناسب برای گیاه خود در نظر بگیرید تا در هر زمان از سال محصول دلخواه خود را پرورش دهید.

2. کنترل و تنظیم رشد گیاه

با توجه به سیستم‌ها و فناوری‌های روز دنیا این قابلیت به وجود آمده است که تا به خوبی از شرایط گیاه آگاه باشید تا در صورت نیاز بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. به عنوان نمونه اگر محصول شما دارای کمبود مواد مغذی شود احتمال از بین رفتن آن وجود دارد و شما از این طریق می‌توانید سریع متوجه این کمبود شوید و اقدامات لازم را برای برطرف نمودن آن انجام دهید. با توجه به شرایط و تجهیزات گلخانه‌ای که برای محصول مناسب است رشد و پرورش گیاه به سرعت انجام می‌شود.

3. قابلیت کنترل از راه دور

با بکارگیری تجهیزات مدرن و بروز در گلخانه‌ای امکان برای شما فراهم خواهد شد تا از طریق اینترنت، بر روی عملکرد دستگاه‌ها و تجهیزات دسترسی داشته باشید و بر روی آن‌ها نظارت کنید. در این زمان دیگر لازم نخواهد بود که شما در تمامی مراحل کشت برای هر محصولی در کنار آن باشید با این تجهیزات می‌توانید به سایر امورات و کارهای خود بپردازید و به راحتی و با دقت بر روی فرایند رشد گیاهان نظارت داشته باشید.

کشت گلخانه‌ای

4. بالا بردن میزان تولید

یکی از تفاوت‌های کشت گلخانه‌ای با کشت سنتی میزان تولید محصول در هر مترمربع است. از طریق روش‌هایی مانند کشت طبقه‌ای، کشت هیدروپونیک و غیره می‌توانید میزان تولیدات محصولات خود را افزایش دهید. همچنین فضایی را که در اختیار دارید را به صورت بهینه استفاده کنید از این طریق می‌توانید درآمد کشت خود را نیز تا چندین برابر افزایش دهید و سود بیشتری به جیب بزنید.

5. کیفیت محصولات

مقایسه سازه گلخانه با کشت سنتی در کیفیت محصولات تولید شده بسیار چشمگیر است، سودآورترین محصولات گلخانه‌ای را با کشت گلخانه‌ای می‌توان به دست آورد. با توجه به اینکه در گلخانه‌ها کلیه شرایط و عوامل با توجه به نیاز محصولات به طور دقیق مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرد.

این به این معنا است که همه چیز مرتب است و محصولات در بهترین شرایط در حال رشد و پرورش می‌باشند با این وجود می‌توان شاهد کیفیت هر چه بیشتر محصولات باشیم در حالی که در کشت سنتی به دلیل اینکه محصولات در هوای آزاد رشد می‌کنند و عوامل غیرقابل‌پیش‌بینی می‌توانند بر روی محصولات تأثیر بگذارند.

6. صرفه‌جویی در مصرف آب

در کشت‌های گلخانه‌ای نسبت به کشت سنتی میزان مصرف آب کنترل شده و بهینه است. به ویژه اگر در سازه‌های گلخانه‌ای از کشت‌های هیدروپونیک یا ایروپونیک استفاده کنیم می‌توان به مصرف آب را تا 90 درصد کاهش دهیم. از این طریق می‌توان با کاهش دادن میزان مصرف آب و بالا بردن میزان تولیدات محصولات را داشته باشیم.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *