مزایای سیستم گرمایش گلخانه چیست؟

در این نوع سیستم گرمایش امواج گرما بر روی سطوح موردنظر تابیده می‌شوند و نیازی به هیچ نوع هوایی برای منتقل کردن گرما نخواهد بود. با انتقال گرما و انرژی خورشید به زمین توسط تابش صورت می‌گیرد. از این بابت این روش بسیار کارآمد و مؤثر است که بین زمین و خورشید کاملاً خلأ وجود دارد، اما با این حال گرمای خورشید را انتقال می‌دهد. مزایای سیستم گرمایش گلخانه بسیار زیاد است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مزایای سیستم گرمایش گلخانه

همانطور که اشاره کردیم بهترین سیستم گرمایش گلخانه، سیستم گرمایش تابشی است که جنبه‌های مثبت و منفی زیادی برای سازه گلخانه و تبعا رشد محصولات دارد.

مزایای سیستم گرمایش گلخانه عبارت است از:

  1. عدم تجمع هوای گرم در سقف
  2. عدم اشغال فضای موجود
  3. کاهش مصرف سوخت
  4. منطقه بندی گرمایی
  5. کاهش آفات و بیماری‌ها

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. عدم تجمع هوای گرم در سقف

با توجه به متفاوت بودن میزان چگالی هوای سرد و گرم باید گفت که هوای سرد به دلیل وزن بالا در پایین‌ترین بخش سطح زمین قرار می‌گیرد در حالی که هوای گرم در سمت بالا است.

هنگامی که از یک هیتر معمولی برای گرم نگه‌داشتن فضای گلخانه استفاده می‌شود بعد از چند روز متوجه خواهید شد که گیاهان گرمای مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند به همین دلیل سقف گلخانه خیلی گرم می‌شود. به دلیل عدم تجمع هوای گرم در سقف و دریافت گرمای موردنیاز از طریق گیاهان از مهم‌ترین مزیت‌های سیستم گرمایش تابشی گلخانه است.

سیستم گرمایشی گلخانه

2. عدم اشغال فضای موجود

بهترین سیستم گرمایش گلخانه، به شکلی طراحی شده است که می‌تواند حداکثر گرمای موردنیاز را برای گیاهانی که در کف گلخانه پرورش یافته‌اند، تأمین می‌کند. با ایجاد چنین شرایطی همراه با سایر عوامل موثر برای رشد گیاهان، سودآورترین محصولات گلخانه‌ای تولید می‌شود. برای تأمین چنین اهدافی بهتر است از هیتر تابشی بر روی سقف استفاده کنید. این کار موجب خواهد شد تا گرمای مورد نیاز گل‌ها تأمین گردد و روی زمین فضایی را اشغال نکند.

3. کاهش مصرف سوخت

یکی از مزایای سیستم گرمایش گلخانه کاهش مصرف سوخت است. با توجه به اینکه گلخانه به صورت مداوم نیاز به آب و تهویه مناسب دارد به همین دلیل مانع از آسیب رسیدن به گیاهان و طول عمر آن‌ها خواهد شد.

به دلیل عدم تجمع گرما در سقف گلخانه توسط سقف این گرما از بین نخواهد رفت زیرا میزان سوخت به تدریج کاهش خواهد یافت. با استفاده از سیستم گرمایش تابشی گلخانه تقریباً 50 الی 70 درصد در میزان انرژی مصرفی لازم است تا محیط گلخانه گرم شود و در مصرف سوخت هم صرفه‌جویی خواهد شد.

4. منطقه بندی گرمایی

بیشتر گیاهان نیاز به گرمای مختلفی برای رشد مناسب دارند. در هر گلخانه‌ای هم گیاهان متعددی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. از طریق سیستم‌های گرمایش تابشی گلخانه می‌توان به راحتی محیط گلخانه را منطقه بندی کرد تا در هر منطقه مقدار گرمای متفاوتی که مورد نیاز گیاهان است را دریافت کنید. با این فرایند کلیه گیاهان گرمای مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند و در نتیجه موجب صرفه‌جویی در فرآیند مصرف سوخت خواهد شد.

سیستم گرمایش تابشی گلخانه

5. کاهش آفات و بیماری‌ها

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بهترین سیستم گرمایش گلخانه، کاهش آفات و بیماری‌ها است. صاحبان گلخانه برای کاهش احتمالی بیماری‌ها 3 عامل اصلی ایجاد بیماری‌ها را به ترتیب میزبان، عامل بیماری و محیط می‌نامند.

میزبان

منظور از میزبان گیاه یا بخشی از گیاه است.

عامل بیماری

عامل بیماری حاوی بیولوژیکی واگیردار است مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و فیتوپلاسما و قارچ‌ها می‌باشد.

محیط

فراهم کردن شرایط توزیع و انتشار بیماری‌ها است.

دو عامل اصلی برای بیماری‌ها و آفات، مرطوب بودن سطح گیاه و رطوبت شدید هوا است. با توجه به سیستم گرمایش تابشی گلخانه شاهد بروز این دست از مشکلات نخواهیم بود. با استفاده از این سیستم گرمایش تابشی گلخانه دمای سطح گیاهان از دمای سطح هوا بالاتر است که باعث سرعت بخشیدن به فرایند تبخیر می‌شود. با کنترل کردن رطوبت هوا می‌توان به راحتی بسیاری از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد.

در اثر رطوبت بالا بیماری‌ها می‌توانند توسط حشرات منتقل شوند. برخی از حشرات بر روی خزه‌های گلدان‌ها و خاک و زمین در محیط با رطوبت رشد می‌کنند. این نوع حشرات می‌تواند بیماری‌های قارچی و باکتریایی تولید کنند؛ اما به دلیل مزیت‌های سیستم‌های گرمایش تابشی گلخانه می‌توان به آسانی رطوبت سطح را برطرف نمود و از رشد این نوع حشرات جلوگیری کرد تا از محیط سالم‌تر و مناسب‌تری بهره ببریم.

موارد مصرف بهترین سیستم گرمایش گلخانه

همانطور که می‌دانید بهترین سیستم گرمایش گلخانه، سیستم گرمایش تابشی است که قیمت مناسبی دارد. البته خوب است بدانید که این سیستم گرمایشی علاوه بر گلخانه انتخاب مناسبی برای کارگاه‌های صنعتی، مرغداری‌ها و غیره می‌باشد. سیستم گرمایش تابشی گلخانه نسبت به سایر سیستم‌های گرمایش هوای یکنواختی دارد همچنین ویژگی‌های مثبت زیادی دارد به همین خاطر این نوع سیستم گرمایش تحت عنوان بهترین سیستم گرمایش گلخانه‌ای شناخته شده است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *