ساخت گلخانه با نایلون

ساخت گلخانه با نایلون یکی از ارزان‌ترین شیوه‌های ساخت گلخانه است که شما نیاز به تجهیزات و ادوات خاصی ندارید. شما در گلخانه با نایلون هم می‌توانید مانند سایر گلخانه‌های دیگر گیاهان تزیینی، دارویی، انواع گل‌ها و سبزیجات را به راحتی پرورش دهید و سودآورترین محصولات گلخانه‌ای را داشته باشید، ساخت گلخانه با نایلون در سایز کوچک مناسب برای فضاهایی مانند حیاط و باغچه است.

آموزش ساخت گلخانه با نایلون

به طور کلی ساخت گلخانه با نایلون در سه مرحله انجام می‌شود که شامل:

  1. ساخت اسکلت گلخانه
  2. عایق‌بندی گلخانه
  3. آبرسانی گلخانه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. ساخت اسکلت گلخانه

اولین مرحله برای ساخت سازه گلخانه با نایلون استفاده از یک چهارچوب در قالب اسکلت گلخانه است که برای ساخت آن شما می‌توانید از متریال‌های دیگری مانند لوله‌های فلزی، تخته‌های چوبی، مواد سبک‌تر و انعطاف‌پذیر همچون pvc به کار ببرید.

مهم‌ترین مزیت استفاده از لوله‌های پی وی سی در ساخت اسکلت گلخانه مقاومت و دوام بالایی آن است. در حالی که استفاده از لوله‌های فلزی با داشتن مقاومت بالا اما بعد از مدت کوتاهی دچار پوسیدگی و خوردگی خواهند شد.

این دست از لوله‌ها به سهولت و بدون در دست داشت ابزار و یراق فروشی‌های تهیه می‌شوند. لذا خوب است که شما در ابتدای امر اندازه گلخانه مورد نظر خود را تعیین کنید سپس براساس آن لوله و اتصالات مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

برای ساخت یک گلخانه به طول 2 متر وعرض 50 سانتی‌متر شما نیاز به دو عدد شاخه لوله پی وی سی دارید. هر شاخه لوله سفید 6 متر است. برای ساخت اسکلت گلخانه شما به 8 عدد سه راهی 12 عدد زانوی 45 درجه و 4 عدد زانوی 90 درجه و یک عدد اتصال چهار راهی نیاز دارید

برای ساخت اسکلت گلخانه با استفاده از لوله‌های پی وی سی میزان مقاومت در برابر باد و عدم تکان خوردن گلخانه از ابتدای امر مهارهای لازم اعم از پایه سیمانی یا یک قاب محکم چوبی یا محکم چوبی یا فلزی مطابق با مساحت گلخانه بر روی زمین ایجاد کرد. سپس با استفاده از لوله‌های پی وی سی شما باید توسط اتصالات از دستگاه جوش با فاصله‌های یکسان از یکدیگر به هم وصل کنید. در پایان امر با استفاده از قاب چوبی یا فلزی با کمک گرفتن بست یا پیج سازه را محکم کنید.
بعد از این انجام تما می‌ مراحل بهتر است که یک درب برای ورود و خروج در یکی از طرفین ایجاد کنید و از سوی دیگر با کمک گرفتن از نایلون سازه خود را در برابر هر گونه موادی مانند آب عایق‌بندی کنید. در ضمن شما می‌توانید یک دریچه کوچک تهویه هوا در بخش فوقانی درب طراحی کنید.

ساخت اسکلت گلخانه

2. عایق‌بندی گلخانه

بعد از اتمام مراحل ساخت اسکلت گلخانه نوبت به عایق‌بندی و پوشش گلخانه می‌رسد که یکی از راحت ترین و ارزان ترین روش‌ها برای این کار استفاده از پوشش نایلون است. برای اتصال نایلون به اسکلت تنها کافی است که شما لوله‌های پی وی سی را با چسب یا میخ به یکدیگر متصل کنید.

در بخش کف سازه از بیرون می‌توانید یک پلاستیک را داخل خاک دفن کنید تا هیچ درزی باقی نماند.

به کاربردن گلخانه شخصی فواید زیادی دارند. ساخت گلخانه نایلون بسیار راحت و سهل است و هزینه آن نسبت به سایر گلخانه‌های دیگر مانند: گلخانه‌های شیشه‌ای بسیار ارزان است. نایلون پوشش مناسبی برای مراقبت از گیاهان و گل‌ها در مقابل گرما و رطوبت هستند در واقع این پلاستیک‌های مخصوص به مدت 2 الی 3 سال عمر مفید دارند.

باید در نظر داشته باشید که گلخانه نایلون شما در شرایط سختی است که نیاز به تحمل وزش باد، برف و باران دارد حتی نور مستقیم خورشید برای نایلون‌ها مناسب نیست و بیشتر آن‌ها می‌توانند با قرار دادن مکرر در معرض تابش مستقیم خورشید برای نایلون مناسب نباشند. این دست از پلاستیک‌ها علاوه بر اینکه مانع از عبور اشعه فرابنفش خورشید می‌شوند از گیاهان مراقبت می‌کنند و کار تنظیم دما محیط را انجام می‌دهند و از گرم شدن بیش از حد گلخانه جلوگیری می‌کنند.

3. آبرسانی گلخانه

سومین مرحله ساخت گلخانه با نایلون، آبرسانی آن است. شیوه آبیاری در گلخانه‌ها تاثیرات بسزایی بر روی کیفیت محصولات دارد؛ اهمیت یک شیوه مناسب و صحیح آبیاری بسیار حائز اهمیت است. سیستم آبیاری براساس نوع گیاهان می‌تواند به صورت قطره‌ای یا نازلی طراحی شود یا به صورت دستی این کار صورت گیرد؛ لذا برای یک گلخانه کوچک بهترین انتخاب استفاده از سیستم آبرسانی قطره‌ای است.

در واقع قیمت سیستم آبرسانی قطره‌ای آنقدر هم ارزان نیست؛ لذا ارزش پرداخت دارد؛ چرا که میزان مصرف آب در این سیستم از آب پاش دستی شما کمتر است.

در این شیوه آبیاری از لوله‌های پلی اتیلن همراه با قطره چکان‌های مخصوص و با فشار مناسب آب انجام می‌شود که از یک شبکه لوله کم فشار در فاصله‌های پی در پی به شکل یک الگوی از قبل تعیین شده پخش می‌شود.

در این شیوه شما می‌توانید به صورت همزمان با آب دهی، بعضی از سموم و کودهای ماکرو و میکرو را به خاک بیفزایید. در سیستم آبیاری قطره‌ای به منظور بخش کامل و اساسی در طرح جامعه آبیاری به کار می‌رود. این شیوه یکی از کامل ترین و مناسب ترین روش برای آبیاری و انتقال یکنواخت کود و مواد مغذی به گیاه شناخته می‌شود.

میزان آبیاری قطره‌ای بین 90 تا 95 درصد پیش بینی شده است نسبت به دیگر روش‌ها که در بهترین حالت می‌تواند بین 90 الی 70 درصد برسد بسیار منحصر به فرد است.

ساخت اسکلت گلخانه با نایلون

مهم‌ترین نکات در ساخت گلخانه نایلونی

نکته بسیار مهمی که برای ساخت گلخانه نایلونی وجود دارد سایز و نور کافی گلخانه است. انواع سیستم برق گلخانه وجود دارد، زمانی که شما اصلا امکان دریافت نور را ندارید برای گلخانه خود باید از لامپ‌های مصنوعی LED استفاده کنید.

شایان ذکر است که گیاهان و گل‌ها در معرض سرما بسیار ضعیف و آسیب دیده هستند؛ به همین دلیل در فصل‌های پاییز و زمستان می‌بایستی گرمایش گلخانه را به خوبی تامین کرد. برای این کار شما نیاز به وسایلی همچون هیتر برقی کوچک دارید.

در صورتی که گلخانه شما بسیار وسیع است و یا بر روی پشت بام و فضاهای بزرگ می‌خواهید گلخانه خانگی خود را بنا کنید بهتر است از هواکش گلخانه به عنوان تهویه هوا بهره بگیرید.

توصیه می‌شود که حتما داخل گلخانه از یک دماسنج و رطوبت سنج استفاده کنید تا از این طریق از دما و رطوبت گلخانه مطلع باشید. در نتیجه رشد گیاهان و محصولات در گلخانه افزایش خواهند یافت.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *